50 užitečných věcí, které najdete v nastaveních pro vývojáře
- Články
- Karel Kilián
- 21.12.2014
- 23
Narazili jste v nastavení Pro vývojáře na položky, jejichž význam vám není znám? V tomto článku vám představíme jednotlivé možnosti jednu po druhé. Popisujeme sice situaci na Androidu 5.0, nicméně většina nabídek se jmenuje stejně či podobně i na starších verzích systému (pochopitelně některé možnosti mohou chybět).
Pro mnoho uživatelů jsou nastavení Pro vývojáře jen sekcí, ve které si mohou zapnout ladění USB, nezbytné například pro odemknutí bootloaderu či některé způsoby rootování. Ve skutečnosti ale mají tato nastavení mnohem významnější roli.
Jak aktivovat Nastavení pro vývojáře?
Ve výchozím stavu v systémovém nastavení položku Pro vývojáře nenajdete. Důvod je prostý: laičtí uživatelé by v této sekci mohli nadělat více škody, než užitku. Jak již název napovídá, tato nastavení jsou určena především vývojářům, kteří potřebují další funkce pro testování software a aplikací. Můžete zde například povolit ladění přes USB, zachytit hlášení o chybách na vašem zařízení a zobrazit využití procesoru na obrazovce.
Způsob, jak tuto sekci zpřístupnit, bude pro někoho možná poněkud neobvyklý. Nuže, pojďme na to.
- Vstupte do systémového nastavení.
- Na konci najdete položku Informace o tabletu/telefonu. Otevřete tuto sekci.
- Vyhledejte položku Číslo sestavení a opakovaně na ni klepněte.
- Během klepání se na obrazovce objeví hlášení Ještě x klepnutí a bude z vás vývojář.
- Pokračujte v klepání, dokud se nezobrazí hláška Voilá! Stal se z vás vývojář. Celkem by mělo stačit pět klepnutí.
- Když se nyní vrátíte do systémového nastavení, najdete zde novou položku Pro vývojáře, což byl cíl našeho snažení.
Na Androidu 5.0 Lollipop můžete tuto sekci opětovně deaktivovat přepínačem v horní části. Na starších verzích systému již není možné tento krok vrátit zpět.
Užitečné položky v nastavení Pro vývojáře
Hlavní sekce
- Vytvořit chybové hlášení – sestaví hlášení s informacemi o aktuálním stavu telefonu či tabletu. Tyto informace je možné poté odeslat e-mailem nebo jiným způsobem. Chybové hlášení můžete potřebovat například při odhalování padající služby či aplikace, nebo při předávání zpětné vazby vývojářům. Volba je aktivní při povoleném ladění USB.
- Heslo pro zálohy v počítači – prakticky každé zařízení s Androidem, včetně všech aplikací a jejich dat, je možné zálohovat a obnovit prostřednictvím takzvaných ADB příkazů (Android Debug Bridge; více na toto téma jsme psali ve článku Kompletní záloha telefonu/tabletu s Androidem bez rootu). Aby se souborem zálohy nemohl nakládat nikdo nepovolaný, můžete ho zajistit heslem, které nastavíte právě zde.
- Nevypínat obrazovku – z popisku se dozvíte, že tato volba zamezí přepnutí obrazovku do režimu spánku při nabíjení. Praktické využití je ale trochu někde jinde – pokud má vývojář připojené zařízení ke svému počítači kabelem a provádí ladění (paralelně s tím také dobíjení), nebude se displej zhasínat po vypršení nastaveného časového limitu. Doporučujeme nenechávat tuto možnost povolenou permanentně, protože způsobuje zvýšenou spotřebu energie při nabíjení.
- Povolit protokol Bluetooth HCI – zachytí všechny pakety, jdoucí před Bluetooth, do textového souboru. Záznam komunikace přes Bluetooth HCI (Host Controller Interface) lze později analyzovat – soubor je ukládán do paměti (/sdcard/btsnoop_hci.log).
- Statistiky procesů – zobrazuje v jednom okně údaje o všem, co se děje ve vašem zařízení. Vypíše seznam aplikací, běžících na pozadí s dobou běhu, v podrobnostech se pak dozvíte průměrné a minimální využití operační paměti, dobu běhu a související služby.
Sekce Ladění
- Ladění USB – na požadavek k aktivaci této položky narazíte relativně často – například pokud chcete provést root, nebo udělat kompletní zálohu systému. Funkce je určena například pro účely vývoje, ke kopírování dat mezi PC a zařízením, instalaci aplikací bez upozornění a čtení dat protokolů. Z bezpečnostních důvodů není vhodné ji ponechávat zapnutou permanentně. Obecně se dá říci, že tato možnost dovoluje zařízení komunikovat přes USB s počítačem pomocí Android Debug Bridge (ADB).
- Zrušit autorizace k ladění USB – při přístupu z počítače přes ADB bude zobrazen dotaz, zda chcete danému zařízení povolit ladění. V případě, že chcete takto udělená a uložená povolení odebrat, použijte volbu Zrušit autorizace k ladění USB.
- Zástupce hlášení chyb – přidá do dialogu, který se zobrazí po stisku tlačítka pro vypnutí, novou možnost Vytvořit chybové hlášení. Chybové hlášení shromažďuje informace o aktuálním stavu zařízení, které je možné například poslat v e-mailové zprávě. Tato volba je dostupná pouze při povoleném ladění USB. Jedná se o pohodlnější alternativu položky Vytvořit chybové hlášení, která je tímto způsobem dostupná ve kterékoli části systému.
- Povolit simulované polohy – tato volba umožňuje zapsat vlastní informace o poloze. To je užitečné, pokud vyvíjíte aplikaci, která využívá informace o poloze, a nechcete čekat, než se tablet či telefon lokalizuje, případně potřebujete aplikaci “podsunout” jinou než skutečnou polohu. O praktickém využití si můžete přečíst v recenzi aplikace Fake GPS location.
- Povolit kontrolu atributu zobrazení – možnost kontroly atributy zobrazení ve Správci systému Android.
- Vybrat aplikaci pro ladění – výběr aplikace, skrze kterou chce vývojář provádět ladění testovaných programů.
- Počkat na ladící program – možnost pro připojení výše vybrané aplikace pro ladění okamžitě při zjištění debuggeru.
- Ověřit aplikace instalované přes USB – zkontroluje aplikace instalované pomocí nástrojů ADB/ADT skrze Google, zda nejsou potenciálně škodlivé. Manuální Instalace obsahu nebo přes rozhraní USB totiž může infikovat zařízení potenciálně škodlivým kódem.
- Certifikace bezdrátového displeje – tato volba je užitečná, pokud vlastníte zařízení, komunikující přes Miracast, nebo jinou podobnou technologii, zobrazující obsah z Androidu do televizoru/displeje. Chcete-li sledovat videa z YouTube na obrazovce, budete muset provést její certifikaci.
- Povolit podrobné protokolování Wi-Fi – detailnější protokolování událostí Wi-Fi, než to, co ukáže Logcat ve výchozím nastavení.
- Agresivní předání z Wi-Fi na mobilní síť – “uměle” snižuje Wi-Fi RSSI (indikace síly přijatého signálu), aby spíše došlo k přepnutí připojení na mobilní data.
- Vždy povolit vyhledávání roamingu Wi-Fi – k této položce jsme nenašli bližší informace. Předpokládáme ale, že se při zjištění roamingu bude zařízení pokoušet vyhledávat okolní Wi-Fi, ačkoli je tato volba ve standardním nastavení neaktivní
- Velikost vyrovnávací paměti protokolovacího nástroje – dovoluje nastavit velikost na 64 KB/256 KB/1 MB/4 MB/16 MB.
Sekce Vstup
- Zobrazit dotyky – tato volba graficky zvýrazní místo, kde zařízení zaregistrovalo dotek na obrazovce. Tato možnost byla poprvé představena spolu Android 4.0 Ice Cream Sandwich.
- Umístění ukazatele – tato volba zapne/vypne zobrazení informací o dotecích. Konkrétně zobrazí v horní části obrazovky informační lištu, ze které vyčtete přesného souřadnice posledního místa, kde jste se dotkli obrazovky. Tato možnost se hodí například v situaci, kdy potřebujete zjistit, zda displej správně reaguje, nebo je poškozená doteková vrstva.
Sekce Kresba
- Zobrazit obnovení obsahu – blikne obsahem obrazovky pokaždé, když dojde k aktualizaci některého z prvků.
- Zobrazit ohraničení – zobrazí ohraničení a okraje všech prvků na obrazovce. Tento užitečný nástroj označí hrany všech prvků v dialogovém okně, takže víte, kde budou vnímány stisky a doteky.
- Vynutit směr RTL – možnost, kterou patrně v našich končinách nevyužijete. Jak patrně víte, v některých jazycích se píše/čte zprava doleva, tedy opačně, než například u nás. Touto volbou vynutíte směr rozvržení obrazovky zprava doleva ve všech jazycích, což bude užitečné hlavně pro vývojáře vícejazyčných programů.
- Měřítko animace okna – změna rychlosti animací oken dle výběru uživatele. Čím nižší číslo, tím méně času animace dostane, proto bude rychlejší.
- Měřítko animace přeměny – rychlost systémových přechodových animací. Nižší číslo znamená vizuálně rychlejší odezvu.
- Měřítko délky animace – určuje rychlost přehrávání přechodových animací.
- Simulovat sekundární displeje – vývojáři často potřebují otestovat svou aplikaci na nejrůznějších displejích. Pokud nemají v zásobě arsenál telefonů a tabletů, pomůže jim tato volba – přidá náhled na virtuální displej s požadovaným rozlišením.
Sekce Hardwarově urychlené vykreslování
- Vykreslování pomocí GPU – vynutí použití grafického čipu pro vykreslování 2D grafiky (často je pro tyto účely používán procesor). Toto nastavení donutí aplikace používat hardwarové 2D vykreslování, což může vést k lepšímu zobrazení, nicméně je tu také riziko zadrhávání zařízení. Používejte opatrně.
- Zobrazit obnovení GPU – při aktivaci této možnosti bude každý prvek na obrazovce, vykresleny pomocí hardwarové akcelerace, označen červeným překrytím.
- Zobrazit aktualizaci HW vrstev – zeleným překrytím označí vrstvy při jejich aktualizaci pomocí GPU.
- Ladit překreslování GPU – k překreslování skrze GPU dochází pokaždé, když aplikace požádá systém o vykreslení nějaké informace. Zapnutí této volby poskytuje informace o tom, že k takové situaci došlo.
- Ladit operace s neobdélníkovými klipy – k této položce nejsou k dispozici žádné podrobnosti ani informace.
- Vynutit 4x MSAA – o této funkci jsme již dříve psali v rámci třetího dílu seriálu Nové tipy a triky pro Android 5.0 Lollipop. Tato volba dokáže vynutit tzv. “anti-aliasing” (MSAA je “Multi-sample Anti-aliasing”) ve hrách, vykreslovaných pomocí OpenGL ES 2.0, což by mělo mít příznivý vliv na vizuální stránku některých her. Je ale nutné podotknout, že toto nastavení také citelněji zatěžuje procesor zařízení.
- Zakázat hardwarové vrstvy – kdykoliv má systém vykreslovat grafiku (2D nebo 3D), nejprve se rozhodne, zda k tomu využije procesor nebo grafický čip. Aktivace této volby donutí provádět veškeré vykreslování pouze přes procesor. Zapnutí této volby může poskytnout lepší výdrž baterie, ale nevyužije výkonnostní potenciál vašeho zařízení.
- Simulovat barevný prostor – věděli jste, že Lollipop umí zobrazovat obsah obrazovky v odstínech šedi? Kromě přizpůsobení pro barvoslepé, které je v možnostech usnadnění, můžete právě pod touto položkou najít i volbu Monochromacy, která přepne na černobílé zobrazení. Praktické využití záleží na vás.
Sekce Média
- Použít NuPlayer (experimentální) – použije k přehrávání obsahu místo AwesomePlayeru novější NuPlayer. NuPlayer sice lépe zvládá streamované vysílání, ale je mnohem omezenější v tom, jaký obsah umí přehrát.
- Vypnout směrování zvuku do USB – k této položce nejsou žádné bližší informace.
Sekce Sledování
- Přísný režim aktivován – zapne blikání obsahu obrazovky, pokud aplikace používá hlavní vlákno k provádění dlouhé a náročné operace.
- Zobrazit využití CPU – zobrazí v pravém horním rohu překryvnou vrstvu s informacemi o zatížení procesoru a procesech, využívajících CPU. Také o této funkci jsme psali v rámci článku Nové tipy a triky pro Android 5.0 Lollipop (3. díl).
- Profil – vykreslování GPU – sleduje a zachycuje vytížení grafického akcelerátoru. Výsledek lze buď zobrazit jako graf na displeji, nebo uložit do souboru.
- Povolit trasování OpenGL – nastavení, které zaznamenává chyby OpenGL. Po povolení můžete zvolit jeden ze tří způsobů logování chyb (Logcat, Systrace, Zásobník volání funkce glGetError).
Sekce Aplikace
- Neukládat aktivity – zruší všechny činnosti/aktivity, jakmile uživatel zavře aplikaci. S použitím této volby buďte velmi opatrní – ukončí všechny služby aplikace, jakmile opustíte její hlavní zobrazení. To může vést k následkům v podobě nefunkčnosti některých funkcí.
- Omezení procesů na pozadí – nabízí výběr, kolik procesů může najednou běžet na pozadí. Na výběr je 1/2/3/4 procesy, případně lze procesy na pozadí zcela deaktivovat. Doporučujeme ale ponechat Standardní limit, aby nedocházelo k nežádoucímu ukončování aplikací na pozadí.
- Zobrazit všechny ANR – pokud některá z aplikací na popředí přestane systému odpovídat, zobrazí Android dialog s otázkou, zda hodláte počkat, nebo si ji přejete ukončit. Aktivace této volby zobrazí dialogové okno i v případě aplikací, běžících na pozadí. To je užitečné v případech, kdy vyvíjená aplikace koliduje s jiným procesem.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (23)
Přidat komentář