TOPlist

Navigace Waze: Řidiči sobě

waze_ikona

Navigace zdarma, k tomu s nejaktuálnějšími dopravními informacemi, varováním před radary a policejními hlídkami? Nejen to je Waze – komunitní navigace!

Celý název projektu “Waze: Community GPS navigation” naznačuje, oč se ve skutečnosti jedná: je to navigace, vytvářená komunitou. Nevychází tedy z oficiálních mapových podkladů Navteq či Teleatlas, ale za každou silnicí, cestou, křižovatkou a objektem stojí někdo, kdo ho zadal do systému. Dalo by se říci, že Waze je na tom mezi navigacemi podobně, jako Linux mezi operačními systémy.

Hned na začátek zmiňme dvě nejdůležitější fakta: Waze je zdarma a ke svému životu potřebuje Internet. Nehodí se tedy na navigování v zahraničí, kde byste za přenesená data draze zaplatili, navíc aktuálně je omezena na trasy s maximální délkou do 200 mil (cca 320 km; delší trasu odmítne vypočítat).

Registrace je základ

Po nainstalování se zaregistrujete, což není nijak náročné, ani po vás nikdo nebude chtít vědět velikost bot, či kde bydlela vaše maminka v okamžiku narození. Přihlašovací jméno a heslo je dobré si pamatovat – přes něj se pak dostanete do webového rozhraní Waze.

Co umí?

Pak už se načte samotná navigace. Kromě mapy, celkem logicky zabírající největší část okna, má dvě ovládací sekce: horní lištu a nabídku, která se vynoří po stisku tlačítka [Menu].

Tlačítka v horní liště slouží zleva k:

  • zobrazení informací o verzi aplikace,
  • indikaci počtu a po stisku k vypsání událostí (policejních kontrol, problémů s provozem, nehod, …) v zadaném okruhu a/nebo podél trasy,
  • zobrazení informací od skupin (pokud se k některé skupině přidáte),
  • změně ikonky, která na mapě zobrazuje vaše aktuální duševní rozpoložení,
  • indikaci stavu připojení k Waze (ikonka zeměkoule) a signálu GPS (ikonka satelitního přijímače).
Základní okno navigace Waze

Základní okno navigace Waze

Vyrážíme na cesty

Po stisku tlačítka [Menu] se dostanete k nabídce dalších šesti funkcí.

Nabídka po stisku tlačítka [Menu]

Nabídka po stisku tlačítka Menu

Tou nejdůležitější je, pochopitelně, Navigovat, po jejímž rozkliknutí se zobrazí vyhledávací pole k zadání, případně si můžete vytvořit zástupce míst, kam jezdíte nejčastěji (typicky domů/do práce apod.). Tato místa jsou pak synchronizována se serverem, takže pokud například použijete jiný telefon, a přihlásíte se ke svému účtu, budete je mít k dispozici (zaznamenali jsme ale problémy s češtinou, takže doporučujeme uládat “bez hacku a carek”). To je jedna z užitečných funkcí, kterou vám běžná “krabičková” navigace nenabídne. Kromě toho se můžete nechat navigovat na některé z míst, které jste hledali v nedávné minulosti, nebo které jste si uložili do oblíbených. Nechybí ani možnost nechat se vést na adresu, uvedenou u kontaktu v adresáři (podporován je jak adresář telefonu, tak kontakty uložené na GMailu).

Nabídka pro zadání místa, kam chcete být navigováni

Nabídka pro zadání místa, kam chcete být navigováni

Zde je dobré ještě jednou podotknout, že mapové podklady tvoří sami uživatelé, takže ne vždy hledané místo najdete. Je ale vidět, že česká komunita kolem Waze aktivně pracuje na doplňování a za poslední rok opravdu významně zlepšila pokrytí. Ostatně pokud narazíte na cestu či ulici, která v podkladech chybí, můžete ji sami přidat (přes ikonu silničního válce, která se objeví po tapnutí do mapy), což je něco, co se vám u “krabičkové” navigace nepovede buď vůbec, nebo rozhodně ne tak snadno.

Pokud použijete vyhledávání, můžete buď rovnou vyrazit na cestu, nebo se podívat na mapu cílového místa, případně si destinaci uložit do oblíbených. Po výběru cíle pak dostanete na výběr: buď stiskem tlačítka Jízda zahájíte navigaci, nebo si tlačítkem Trasy necháte vypsat alternativní cesty.

Tlačítkem Jízda zahájíte navigaci, nebo si přes Trasy necháte vypsat alternativní cesty.

Tlačítkem Jízda zahájíte navigaci, nebo si přes Trasy necháte vypsat alternativní cesty.

Bohužel, jedna z věcí, která proti komerční konkurenci významně chybí, jsou kategorie míst (POI). Nelze tedy nalézt například nejbližší benzínky, servisy, obchodní střediska, či památky. Vždy musíte zadat název nebo adresu.

Kdopak to mluví?

Navigace má vlastní sadu hlasových pokynů, které si při prvním spuštění (a případně znovu po aktualizaci) stahuje z Internetu. Nemusíte tedy laborovat ať už se systémovými, nebo alternativními převodníky textu na řeč. Trasování je, soudě dle zkušeností nabytých po cca 1000 kilometrech, vcelku logické, nenarazili jsme v podstatě na žádnou vyslovenou hloupost, kdy by nás Waze tahalo po polních cestách, nebo přes ještě neotevřené dálniční nájezdy. Co ale proti komerčním navigacím citelně chybí, je vyobrazení aktuální nejvyšší povolené rychlosti v daném místě.

Případný přepočet trasy v případě sjetí bývá rychlý, což ale samozřejmě závisí i na použitém telefonu a rychlosti dostupného internetového připojení.

Pozor, za bukem číhá hlídka!

Velmi užitečná je funkce Hlášení, skrze kterou můžete ostatním uživatelům dát vědět o dopravním problému, nebo třeba nahlásit policejní hlídku (lze zvolit, zda páni policisté stáli ve vašem nebo opačném směru, zda byli viditelní, či se skrývali za bukem, případně, pokud je to možné, dodat další popis, nebo přidat fotografii). Samozřejmě je vhodné upozornit, že dle zákona řidič nesmí při jízdě držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj, takže správně byste o podání hlášení měli požádat svého spolujezdce.

Přímo z navigace můžete podat hlášení

Přímo z navigace můžete podat hlášení

Můžete ostatní uživatele upozornit, že na daném místě číhají dopravní policisté

Můžete ostatní uživatele upozornit, že na daném místě číhají dopravní policisté

Pokud pak stejným místem projíždí později jiný uživatel, je v dostatečném předstihu varován jak graficky, tak i hlasem (například “Ve Vašem směru je hlášena hlídka” či “Ve vašem směru je hlášen dopravní problém”), takže může včas sundat nohu z plynu, případně jinak přizpůsobit svou jízdu okolnostem. Přes dialogové okno pak lze buď potvrdit, nebo zrušit platnost uváděné informace.

Případné kolony či zácpy si Waze hlídá samo. Tedy pokud se pohybujete menší rychlostí, než by se v daném místě dala předpokládat, zobrazí se otázka, zda jste v provozu a odpovíte-li kladně, můžete odeslat, jak vážná situace před vámi je.

Za jednu z nejsilnějších deviz vděčí Waze uživateli s nickem BXMATUS, který vytvořil bránu, jež přebírá informace z Jednotného systému dopravních informací (JSDI) a promítá zde nahlášené události do mapy. Díky tomu se o případné nehodě na trase či v okolí dozvíte prakticky ihned poté, co ji nahlásí policie nebo záchranné složky. Jeden z pravidelných uživatelů Waze tak například uvádí: “Projížděl jsem kolem nehody, která se stala na menší okresce. Nahlásil jsem ji na 112 a než jsem se otočil, abych se k ní vrátil, už mě na ni Waze upozorňovalo.”

Praktickým jsme shledali také zobrazování informací v průběhu delších zastavení nebo popojíždění v koloně. Pokud se rychlost vašeho vozu blíží nule, je zbytečné, aby byl na displeji pořád ten samý obraz. V takovém okamžiku Waze začne ukazovat místa, kde se něco děje, i s podrobným popisem. Pokud se během toho rozjedete, okamžitě se vrátí k navigování. Zůstanete tak v obraze, aniž byste museli sundat ruce z volantu.

Budujeme silnice pro komunitu

Přímo z aplikace je také možné aktualizovat mapy (respektive o ně zažádat – schvaluje je vždy “area manager”), tedy zaznamenat novou cestu, aktualizovat čísla domů, nebo nahlásit jiný problém (zákaz otáčení, chybné spojení cest, jednosměrku, …). Pomůžete tím nejen ostatním, ale při dalších cestách třeba i sami sobě.

Komunitní funkce najdete v sekci Moje Waze, kde si můžete nastavit ikonku dle aktuální nálady, podívat se, kolik jste nasbírali bodů (ty dostanete například za oznámení problému v mapě, ujeté kilometry, ohlášení dopravní situace, …), nebo se přidat ke skupinám, ze kterých pak můžete dostávat zprávy, nebo, když se budete zrovna nudit, chatovat s ostatními členy. Waze lze také propojit s Twitterem, Facebookem a Foursquare, takže pokud se chcete chlubit svým přátelům, kam jste právě dojeli, je tu možnost.

Bodové hodnocení za aktivitu

Bodové hodnocení za aktivitu

Žebříček nejaktivnějších českých uživatelů

Žebříček nejaktivnějších českých uživatelů

Za co získáte body?

  • Za každý ujetý kilometr 3,2 bodu
  • Podání hlášení z cesty 6 bodů,
  • Komentář k již zadanému hlášení 3 body
  • Záznam nové cesty 40 bodů/km
  • Potvrzení již jednou zaznamenané nové cesty 10 bodů/km
  • Editace mapy 1,5 bodu
  • Vyřešení požadavku na aktualizaci mapy 3 body
  • Přidání jména ulice 3 body
  • Přidání čísla domu 3 body
  • Příspěvky do fóra 2 body za 3 příspěvky

Nastavení

Pochvalu si Waze zaslouží také za mimořádně široké možnosti nastavení. Než si projdete všechny nabídky, chvilku to potrvá. Samozřejmostí je volba jazyka, měrných jednotek, podsvícení, formátu času, nebo (a to opravdu doporučujeme nastavit) okruhu, ze kterého chcete zobrazovat seznam událostí. Nechybí automatický noční mód, který po západu slunce změní barvy mapy tak, aby telefon neoslňoval řidiče a neodrážel se v čelním skle. Na výběr je slušná řádka barevných témat, sami si můžete také zvolit, jaké údaje chcete zobrazovat na displeji (tachometr, ostatní uživatele, provoz, radary, policejní kontroly, nehody, …).

Možnosti nastavení

Možnosti nastavení

Možnosti nastavení

Možnosti nastavení

V nastavení plánování lze vybírat mezi nejrychlejší a nejkratší variantou, povolit či zakázat nezpevněné cesty, navigovat s co nejmenším počtem odbočení, nebo se vyhnout dálnicím.

Resumé

Jak jsme zmínili hned v úvodu: Waze je komunitní projekt se všemi s tím souvisejícími výhodami i nevýhodami. Je tedy dobré počítat s tím, že občas (hlavně tedy v menších městech) nebude znát každou uličku, nebo objekt. Nejsilnější stránka ale tkví v propojení s ostatními uživateli a JSDI, odkud čerpá data o aktuální propustnosti silnic a komplikacích. Velmi užitečnou jsme během testu shledali možnost nahlášení policejní hlídky a neméně nás potěšilo, když nás před ní, díky jinému aktivnímu uživateli, Waze varovalo. Bez zajímavosti není ani kreditní systém, ve kterém můžete soutěžit s ostatními nejen v tom, kdo více najezdí, ale také v tom, kdo udělá více pro komunitu.

Je jasné, že nejvíce budou z výhod projektu těžit uživatelé ve větších městech, kde je šance, že někdo nahlásí komplikaci v provozu, přeci jen větší, než když po své vesničce jezdíte s Waze sami. Díky napojení na JSDI se ale dozvíte o případné nehodě i v tom největším zapadákově, a to většinou včas.

Pro někoho může být limitujícím faktorem nezbytné připojení k Internetu. Kdyby ale Waze umožňovalo offline provoz, přišli byste o jednu z jeho nejsilnějších deviz: informace od ostatních uživatelů.

Jak jsme již uvedli, během testování jsme nenarazili na vážnější problém, nezajezdili jsme si na polních cestách, ani jsme nezaznamenali žádnou vysloveně nesmyslně navrženou trasu. Samozřejmě nějaké ty “mušky” jsme zachytili, ale s tím je nutné u projektu tohoto typu počítat.

Nespornou výhodou, která přispívá k rozšíření mezi řidiče, je podpora nejen mobilů s OS Android, ale také s iOS, Symbianem a Windows Mobile. Zapojit se tedy může opravdu každý.

hi 512 6
Waze: Community GPS navigation
Waze
Verze 2.3.6.7 (14. 7. 2011)
Velikost 7,9 MB
1.5+

wyFJ1lrQlG5Kr8XY8LRN6aZ0SJK1FvwCeadjMFsidrMAAAAASUVORK5CYII=
Zdarma

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (41)