BE-ON-ROAD: podrobný test české navigace Hlavní stránka TOP Sdílejte: Karel Kilián Publikováno: 22.1.2013 (Aktualizováno: 3.10.2017) 95 komentářů 95 Ruku v ruce s tím, jak roste výkon a velikost obrazovky telefonů, stoupá také zájem uživatelů o jejich využití jako navigace. Na trhu najdeme celou řadu aplikací, které vás dovedou z bodu A do bodu B. Ostatně ve 28. kole cyklu SvětAndroida doporučuje a následném doplnění čtenáři jsme si představili celkem patnáct navigací a map, což ukazuje, jak široká je současná nabídka. Na druhém místě čtenářských nominací skončila aplikace BE-ON-ROAD brněnského vývojářského studia Aponia Software, s.r.o.. Protože jde o produkt, který může zaujmout hned v několika směrech, podrobili jsme tuto navigaci ostrému redakčnímu testu. Zajímavá cenová politika Patrně prvním, nač se případní zájemci zeptají, je cenová politika. Podobně, jako v případě slovenského konkurenta Sygic: GPS Navigation, je aplikace sama o sobě zdarma. Na rozdíl od TomTomu, Navigonu a mnoha dalších oba rivalové nabízejí možnost otestovat si aplikaci s „ostrými mapovými podklady“ po dobu sedmi dnů. V případě zájmu tedy nebudete kupovat zajíce v pytli. Čím se BE-ON-ROAD velmi zásadně liší od naprosté většiny komerční konkurence, je nativní podpora mapových podkladů OpenStreetMap (OSM), tedy otevřených map, sestavovaných uživateli po celém světě. BE-ON-ROAD lze tedy použít jako navigaci s mapami OSM úplně zadarmo bez jakéhokoli omezení. Nad OSM je postavena poměrně velká řada „zadarmových“ navigací rozličné kvality – například OsmAnd, MapDroyd, Navit for Android, NavDroyd, MapFactor Navigator a další. Většinou jde ale o nadšenecké projekty, zatímco za BE-ON-ROAD stojí firma, která se navigačním softwarem zabývá profesionálně. Nutno konstatovat, že je to znát! Ptáte se, z čeho vývojáři žijí? Kromě OSM zdarma si můžete koupit i mapové podklady od společnosti Navteq (profesionální mapy s celosvětovým pokrytím), nebo mapy některého z lokálních poskytovatelů (v případě Česka je to CEDA). Mapy je možné zakoupit online v e-shopu, přičemž cenová politika je poměrně přívětivá – posuďte sami: Celá Evropa (Navteq) – 995 Kč (zahrnuje tyto země: Albánie, Andorra, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Faerské ostrovy, Finsko, Francie, Gibraltar, Guernsey, Chorvatsko, Irsko, Island, Itálie/Vatikán, Jersey, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Makedonie ,Maďarsko, Malta, Moldávie, Monako, Německo, Nizozemí, Norsko, ostrov Man, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Ukrajina a Velká Británie). Západní Evropa (Navteq) – 875 Kč (Andorra, Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Gibraltar, Guernsey, Irsko, Island, Itálie/Vatikán, Jersey, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Malta, Monako, Německo, Nizozemsko, Norsko, Ostrov Man, Portugalsko, Rakousko, Řecko, San Marino, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie). Střední Evropa (Navteq) – 745 Kč (Andorra, Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Itálie/Vatikán, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Malta, Monako, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rakousko, San Marino, Slovensko, Slovinsko a Švýcarsko). Východní Evropa (Navteq) – 745 Kč (Albánie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Česká republika, Estonsko, Chorvatsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Makedonie, Moldávie ,Černá Hora, Polsko, Rumunsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko a Ukrajina). Česká Republika a Slovensko (CEDA) – 285 Kč Česká Republika a Slovensko (Navteq) – 495 Kč K dispozici jsou další sady map pro jednotlivé kontinenty i země. Výhodou tohoto řešení je především fakt, že se finální částka odvíjí od toho, které mapy potřebujete, na rozdíl například od TomTomu, kde možnost platby za mapy pouze zvolených zemí neexistuje. Zakoupit lze také dopravní informace, které v případě Evropy stojí 495 korun. Licence pro Evropu obsahuje dopravní informace pro Belgii, Česko, Finsko, Francii, Německo, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Slovensko, Švédsko a Velkou Británii. Ještě je vhodné podotknout, že dopravní informace fungují pouze s mapami Navteq a CEDA – ostatní mapy (např. OSM) nejsou podporovány. Licence jsou celoživotní a přenosné, takže platit budete jen jednou, a když po čase vyměníte telefon za lepší, můžete si licenci převést na něj. Instalace a úvodní konfigurace Nejprve se podívejme, na jaké telefony a tablety můžete BE-ON-ROAD instalovat. Minimální požadavky Systém: Android 2.1 Podporovaná rozlišení obrazovky: 320 x 240, 320 x 320 400 x 240, 480 x 320, 640 x 480, 800 x 480, 854 x 480, 960 x 540, 960 x 640, 1024 x 600, 1024 x 768, 1280 x 720 a 1280 x 800 v horizontální i vertikální orientaci obrazovky. Výjimkou je rozlišení 480 x 272, které je dostupné pouze pro horizontální orientaci. Operační paměť: minimálně 64 MB Podpora paměťových karet. Integrovaný GPS/GLONASS modul. Instalace aplikace Aplikaci stáhnete zdarma v Obchodě Play přes následující odkaz. Instalační balíček má 5,6 MB. Zejména kvůli následnému stahování map, jejichž objem může vyskočit až na stovky megabajtů, doporučujeme připojení přes Wi-Fi. Free GPS Navigation Maps & GPS Navigation Instalovat (Free+) Google Play První spuštění Pokud nemáte nainstalované žádné mapy, spustí se nejprve BE-ON-ROAD Updater, který se zeptá, kterou paměť chcete použít pro uložení map. To ocení především majitelé telefonů, prezentujících větší část interní paměti jako SD kartu (např. Samsung Galaxy S II), s čímž si mnohé aplikace neporadí a automaticky ukládají data do ní. V případě zmíněného SGS2 má přitom „interní SD karta“ kapacitu pouze 11,5, zatímco opravdová microSD karta může pobrat až 32 GB dat. Přinejmenším TomTom první verze takové rozložení vůbec nebral v potaz a několik gigabajtů dat doslova „narval“ na interní kartu. Výběr paměti, do které budou ukládány mapy a další data Data chceme ukládat na skutečnou paměťovou kartu Poté proběhne stažení dalších nezbytných dat – skinů pro dané rozlišení, fontů apod. Pro stažení dat je lepší použít Wi-Fi Poté proběhne stažení dalších nezbytných dat Následně přichází na řadu výběr jazyka, ve kterém má aplikace komunikovat. V nabídce, pochopitelně, nechybí čeština ani slovenština. Patrně si také povšimnete, že ve vícestránkové nabídky lze procházet obvyklým způsobem, tedy posunem prstu, ale pohodlnější je přeskakování po celých stránkách prostřednictvím šipek v dolní liště. Výběr jazyka Následuje výběr mluvčího, tedy hlasu, kterým bude BE-ON-ROAD udílet pokyny. Pro Čechy je připravena paní Zuzana, pro Slováky Lucia. U některých jazyků je na výběr mužský i ženský hlas. Subjektivně: Zuzana se poslouchá poměrně příjemně, je srozumitelná a rozčilovalo nás pouze její podání příkazu „držte se…!“ Naopak její slovenská kolegyně nám zněla maličko afektovaně. S BE-ON-ROAD jsme tedy zůstali na češtině, zatímco třeba na Sygicu jezdíme raději se Slovenkou. Výběr mluvčího Ve třetím kroku můžete, ale nemusíte, zaregistrovat svůj e-mail, na který vám mohou být zasílány novinky a speciální nabídky. Poprvé se také setkáte s vcelku podařenou klávesnicí, takže je jasné, že tato navigace, jako ostatně naprostá většina navigací pro Android, nepodporuje systémovou klávesnici. Můžete zaregistrovat svůj e-mail, na který vám budou zasílány novinky Čtvrtý krok nabídne aktivaci licencí, kde můžete aktivovat licence dostupné zdarma (tedy OSM mapy), zkušební týdenní licence, nebo zadat licenční číslo k zakoupeným mapám. Čtvrtý krok nabídne aktivaci licencí V případě, že se rozhodnete vyzkoušet mapové podklady OSM, stačí je pouze označit tapnutím a během, sekundy dostanete potvrzení, že sériové číslo bylo úspěšně aktivováno. Mapy stačí pouze označit tapnutím Sériové číslo mapových podkladů OSM bylo úspěšně aktivováno Licence je, pochopitelně, možné zadat i později – pokud si je například koupíte po uplynutí testovacího období. V dalším kroku se setkáte se správcem stahování. V něm si naklikáte, co přesně má BE-ON-ROAD postahovat k dalšímu použití. Například v případě OpenStreetMap si zvolíte jen ty země, které potřebujete (samozřejmě můžete později přidávat i odebírat). V dalším kroku se setkáte se správcem stahování Stahují se data (v tomto případě hlas) Možná bychom ocenili o něco jasnější rozlišení stahovaných a nestahovaných součástí – význam ikonky je sice poměrně jasný, nicméně barevné rozlišení například podbarvením celého řádku by se nám líbilo ještě více. Stahujeme mapu Slovenska Velikosti jednotlivých map můžete vyčíst z následujících snímků obrazovky. Nutno podotknout, že Česká republika se svými 121 MB (OSM)/108 MB (Navteq)/168 MB (CEDA) patří, vzhledem ke své rozloze, k těm nejpodrobněji zpracovaným. Objektivně ale musíme konstatovat, že komerční podklady bývají zpravidla o něco podrobnější – zejména se to týká názvů ulic a popisných čísel domů v malých obcích. Velikost mapových podkladů OpenStreetMap pro evropské země Velikost mapových podkladů OpenStreetMap pro evropské země Velikost mapových podkladů OpenStreetMap pro evropské země Velikost mapových podkladů OpenStreetMap pro evropské země Velikost mapových podkladů OpenStreetMap pro evropské země Velikost mapových podkladů Navteq a CEDA pro evropské země Velikost mapových podkladů Navteq pro evropské země Velikost mapových podkladů Navteq pro evropské země Velikost mapových podkladů Navteq a CEDA pro evropské země Velikost mapových podkladů Navteq pro evropské země Stažení nezbytných dat zahájíte tapnutím na ikonku s rotujícími šipkami. To nám nepřipadá z hlediska uživatelského rozhraní jako intuitivní volba – přeci jen tento symbol je již od dob stařičkých webových prohlížečů obvykle používán pro opětovné načtení. Budeme stahovat šest balíčků Probíhá stahování mapových podkladů Stahování bylo dokončeno Následuje právní doložka, upozorňující na skutečnost, že byste neměli obsluhovat přístroj za jízdy a měli byste dodržovat dopravní předpisy. Bohužel se s touto obrazovkou setkáte úplně při každém spuštění aplikace a není možné se ji žádným způsobem zbavit. Právní doložka říká, že byste neměli obsluhovat přístroj za jízdy Uživatelské prostředí Po „odklepnutí“ právní doložky se vždy ocitnete rovnou v navigaci, přesněji řečeno v mapě. Základní nabídka se přitom skrývá pod tlačítkem Menu, situovaném v pravém dolním rohu. Škoda, že stejnou funkci autoři nepřiřadili také hardwarové klávese [Menu]. Navigace Nabídka čítá šest položek, rozmístěných do poměrně rozměrných dlaždic ve dvou sloupcích (z velké dálky to může připomínat prostředí Metro): Nabídka čítá šest položek, rozmístěných do poměrně rozměrných dlaždic Destinace. POI. Volby. Domov. Služby. Práce. Horní černá lišta vždy informuje o tom, ve které sekci se aktuálně nacházíte. V dolní liště pak najdete zástupce pro návrat zpět do mapy (hardwarová klávesa [Zpět] v tomto případě funguje) a tlačítko pro ukončení aplikace (to je nutné ještě před definitivním uzavřením potvrdit). Ukončení je nutné potvrdit Projděme si nyní podrobněji nabídku pod jednotlivými tlačítky. Destinace aneb Kam pojedeme? Asi nejčastěji budete s BE-ON-ROAD někam cestovat – potřebujete tedy zadávat cíl své cesty. K tomu slouží nabídka Destinace. Nabídka Destinace Cíl můžete zadat například jako adresu – tedy ve třech tradičních krocích město (případně přes ikonu s vlajkou vyberete stát), ulici a číslo domu (je-li v databázi) nebo křižovatku ulic. Nejprve zvolíte město Poté zvolíte ulici Nakonec vyberete číslo domu nebo křižovatku Líbila se nám adaptivní klávesnice, reagující na již zadaná písmenka a prosvěcující pouze ty klávesy, které byste následně mohli potřebovat. Něco podobného jsme v minulosti viděli i u klasických „krabičkových“ Garminů a hodnotíme to jako funkci, která citelně šetří čas. Kladně hodnotíme skutečnost, že prohledávána jsou nejen počáteční písmena, ale daný řetězec je hledán kdekoli v názvu města či ulice. Zadáváním písmenek na klávesnici provádíte filtrování v seznamu. Místa, která jste hledali naposledy, jsou vždy na prvních místech seznamu, takže jsou rychleji dostupná. Klávesnice nabízí jen ta písmena, která můžete zadat Pokud zadání odpovídá jen několik položek, klávesnice zmizí V momentě, kdy dosavadnímu zadání odpovídá jen tolik položek, že se vejdou na jednu obrazovku, klávesnice „zmizí“ a v konečné fázi tak stačí jen vybrat položku ze seznamu. Po zadání všech nezbytných položek se na scéně objevuje dialog se třemi možnostmi, jejichž smysl patrně nemusíme vysvětlovat: Navigovat, Ukázat v mapě a Uložit pozici. Nakonec se můžete nechat navigovat Zejména profesionální řidiči, například z řad obchodních cestujících, ocení Plánovač, skrze který lze zadat více cílů cesty. Trasu je pak možné uložit a později znovu vyvolat. Jednotlivé body lze určit jako start, průjezdný bod, bod kolem kterého chcete projet (trasa nemusí vést přímo skrz tento bod, ale stačí, když vede v jeho blízkosti) a jako cíl. Budeme chválit, protože možnost postupné navigace na více cílů není, přes svou nespornou užitečnost, stále ještě zavedenou tradicí. Plánovač trasy s více zastávkami Body lze určit jako start/průjezdný bod/kolem/cíl. Naplánovali jsme trasu se třemi zastávkami Pokud víte, že jste cíl své cesty již někdy hledali, nemusíte znovu procházet celý proces vyhledávání – stačí ho vybrat z Historie. Cíl můžete vybrat z historie dosavadních cílů Jestliže cíl nemá adresu (resp. adresu neznáte), ale máte jeho souřadnice, můžete je zadat manuálně. Klávesnice v tomto režimu hodně pomáhá tím, že zabraňuje chybnému zadání. Pokud tedy například budete souřadnice zadávat jako stupně, minuty a vteřiny, nedovolí vám zadat třeba 90 minut apod. Správnému zadání souřadnic napomáhá chytrá klávesnice Posledním způsobem, jak můžete zadat cíl své cesty, je Online hledání, využívající vyhledávač Google. V tomto případě jsme ale s výsledky nebyli příliš spokojeni – například při zadání slova Ikea nám bylo nabídnuto například místo v Turecku či Ikea v Praze, při hledání ostravské restaurace Knossos Google nabídl jako jediný výsledek stejnojmenný řecký ostrov. Samozřejmostí je v tomto případě nutnost připojení k Internetu. V tomto směru je na tom lépe například navigace Waze, která umí vyhledávat v databázi Foursquare. S online vyhledáváním jsme nebyli spokojeni Ne, tento Knossos jsme opravdu nehledali Přímo na hlavní obrazovce jsou k dispozici zástupci ke dvěma patrně nejčastějším cílům vašich cest – Domov a Práce. Pro rychlou navigaci na ně stačí tapnout a zvolit z nabídky Navigovat. Na hlavní obrazovce jsou zástupci pro navigaci domů a do práce Domů a do práce se dostanete na dvě tapnutí K úplné dokonalosti nám tak chybí pouze možnost navigovat na kontakt z adresáře, nebo na adresu zadanou u schůzky v kalendáři. POI aneb Hledáme (nejen) čerpací stanici POI neboli body zájmu („point of interest“) můžete vyhledávat: poblíž zadané adresy, v okolí aktuální pozice poblíž destinace (pokud vás navigace aktuálně někam naviguje), podél trasy (opět má význam jen tehdy, jestliže již někam jedete). Možnosti hledání bodů zájmu (POI) Zejména hledání bodů podél naplánované trasy oceňujeme jako velmi užitečnou funkci. Bod zájmu je možné hledat buď podle jeho názvu, nebo výběrem z několika kategorií. Výchozí členění je na sekce administrativa, doprava, kultura, služby, veřejné služby a volný čas, přičemž jednotlivé kategorie se dále rozdělují. Body zájmu jsou rozděleny do kategorií Kategorie bodů zájmu se dále člení Také v rámci jednotlivých kategorií můžete vyhledávat – snadno tak například najdete nejbližší čerpací stanici či obchod vašeho oblíbeného řetězce. V rámci jednotlivých kategorií můžete vyhledávat Vyhledávání v rámci POI V tomto případě je důležitým faktorem rozsah databáze bodů zájmu. Můžeme konstatovat, že nabídka je dostatečná – i v Srbsku, jehož mapové pokrytí patří k těm slabším, věděla navigace o všech motelech na trase. V Makedonii se sice občas lišila deklarovaná značka benzínky od té skutečné, to ale bylo s největší pravděpodobností způsobeno převzetím pumpy jiným řetězcem. Jediný drobný problém, který jsme v tomto případě zaznamenali, bylo vyhledávání podél trasy. V seznamu nejbližších čerpacích stanic na trase totiž nabízelo i benzínky v protisměru, což na dálnicích často nedává smysl. S tímto nedostatkem se ale potýkají i jiné navigace, některé dokonce ani vyhledávání podél trasy neumí. Přesvědčit se můžete na následujícím výsledku, kdy jsme hledali čerpací stanice na trase z centra Ostravy do Ostravy-Bělský les. Druhá shora je uvedena benzinka OMV na ulici Místecká, ke které se ale přímo z trasy není možné dostat. Na OMV se při zvolení cestě dostanete jen velkou oklikou Udělali jsme ještě jeden malý test: v Centru Ostravy jsme hledali čerpací stanici značky Agip. Podle oficiálních stránek by měly být v „černém srdci republiky“ čtyři (na Ruské, Rudné, 17. listopadu a Opavské). Podle OpenStreetMap (verze 2012M06) je nejbližší čerpací stanice Agip až za hranicemi ČR. Mapy CEDA (verze 2012M06) znaly správně všechny čtyři pumpy. Mapy Navteq (verze 2012Q03) dopadly v tomto testu stejně dobře – nabídly nám všechny čtyři ostravské čerpací stanice. Volby aneb Jak pojedeme? Sekce Volby je rozdělena do šesti podřízených nabídek. Sekce Volby je rozdělena do šesti podřízených nabídek První z nich je Trasa, a jak byste asi čekali, můžete zde nastavit parametry výpočtu cesty k cíli. K dispozici jsou režimy automobil, chodec (navigace pro pěší) a vrtulník (navigace v terénu, nesnaží se „přichytávat“ k silnicím). V případě automobilu je možné zakázat či povolit dálnice a zpoplatněné silnice a zvolit mezi rychlou a krátkou trasou. Zakázat ale, poněkud překvapivě, nelze nezpevněné cesty. Na jedné straně je pravdou, že BE-ON-ROAD volí trasy dobře a nebude vás protahovat polními cestami, nicméně úplné vyloučení této možnosti považujeme za samozřejmost. Možnosti nastavení trasy Pokud již máte naplánovanou trasu, můžete ji v tomto menu zrušit, prohlédnout si itinerář (přehled míst, kde budete provádět nějaký manévr), zobrazit souhrnné informace o trase (vzdálenost do cíle, času příjezdu a zbývající čas do cíle). Itinerář trasy Souhrnné informace o trase BE-ON-ROAD nabízí také možnost Blokování trasy. K čemu je to dobré? Pokud například uváznete v zácpě, nebo narazíte na uzavírku, můžete zablokovat úsek v délce 1, 3, nebo 10 kilometrů (lze nastavit i vlastní hodnotu od 0 do 50 kilometrů). Navigace pak vypočítá trasu s vyloučením vámi zablokovaného úseku. Pokud narazíte na dopravní problém, můžete část trasy zablokovat Při blokování lze nastavit i vlastní hodnotu od 0 do 50 kilometrů Ne právě obvyklá je možnost Nahrávání trasy. Pokud tuto volbu aktivujete, navigace bude ukládat informace o projeté trase, kterou si následně můžete prohlédnout například na počítači. Sesbíraná data lze exportovat do formátů KML nebo GPX. Praktické využití vidíme například v případech, kdy někomu chcete ukázat trasu, kterou pravidelně jezdíte. Ne právě obvyklá je možnost Nahrávání trasy. Poměrně široké jsou možnosti konfigurace vzhledu aplikace. Pochopitelně je k dispozici světlejší denní a tmavší noční režim, mezi kterými lze přepínat buď automaticky (podle východu a západu slunce), nebo manuálně. Lze dokonce nastavit intenzitu podsvětlení displeje pro každý z obou režimů (funguje ovšem jen tehdy, pokud nemáte nastavené automatické řízení úrovně podsvětlení). Možnosti konfigurace vzhledu jsou poměrně široké K dispozici je světlejší denní a tmavší noční režim Jestliže úroveň podsvětlení řídí telefon, navigace ji neumí změnit Nutno podotknout, že na redakčním Samsungu Galaxy S II stíhala 1A autonabíječka dodávat dostatek energie i v denním režimu, což u některých náročnějších navigací není vždy pravidlem. Pokud by se vám nelíbila výchozí bleděmodrá denní a tmavá noční barva pozadí, není problém nastavit si vlastní. Připraveno je také pět barevných schémat stylů mapy. Kromě toho lze určit, zda chcete navigaci používat v režimu na výšku, na šířku, nebo podle aktuální polohy zařízení (v takovém případě je, pochopitelně, nezbytný senzor polohy). Můžete si nastavit si vlastní barvy pozadí Připraveno je také pět barevných schémat stylů mapy V sekci Systém můžete zjistit informace o aplikaci (konkrétně je zde verze software), údaje o signálu GPS, místní nastavení (výběr jazyka aplikace, hlasu, jednotek a případně automatická změna časového pásma; zde bychom si dovolili malou poznámku k autorům aplikace: přinejmenším v Česku nic jako „zimní čas“ oficiálně neexistuje). Nabídka sekce Systém Sekce Místní nastavení Další sekce Upozornění v první řadě umožňuje aktivovat a deaktivovat zvukové upozornění v případě překročení rychlosti v daném místě. Lze nastavit toleranci (0 %/10% a maximálně 20 %), bohužel ale není možné vybrat zvuk a pískání policejní píšťalky je sice důrazné, ale určitě ne příjemné. Kromě zvuku umí BE-ON-ROAD indikovat překročení rychlosti také vizuálně – postupným červenáním značky, indikující maximální povolenou rychlost v daném místě. Podobně je možné nechat se upozorňovat na POI – na výběr je ale upozornění pouze na domov a body, které máte uložené v Moje POI. Ani zde nelze vybrat si vlastní zvuk upozornění. Vzdálenost, kdy budete varováni, závisí na rychlosti: do 50 km/h je varování 100 m předem, do 100 km/h 200 m předem a při rychlosti nad 100 km/h 300 metrů. Sekce Upozornění Upozornění při překročení povolené rychlosti Při překročení povolené rychlosti značka zčervená Možná se při této příležitosti ptáte, jak je to s varováním před stacionárními radary. Vězte tedy, že tato navigace sama o sobě databázi radarů neobsahuje, ba dokonce není ani možné si ji přímo z aplikace stáhnout. Není to ale nepřekonatelný problém – databázi pro Česko a Slovensko lze opatřit například na www.poi.cz, následně ji naimportovat (BE-ON-ROAD si při importu poradí s formáty GPX a TSV) a zapnout v nastavení upozornění na tuto kategorii POI. Tip: jak do navigace přidat radary? V tomto případě si dovolíme citovat z oficiálních stránek BE-ON-ROAD, ze sekce Často kladené otázky. Soubory se souřadnicemi radarů najdete na stránce www.poi.cz. Pro stažení kategorie POI stačí otevřít stránku požadované kategorie a kliknout na ikonu označující format GPX. V případě, že chcete kategorii importovat i s obrázkem, klikněte na obrázek kategorie a uložte jej také. Poté oba soubory zkopírujte do adresáře Be-on-road/Favorites/Import. Samotný import dokončíte v aplikaci, v menu POI – Oblíbené – Upravit oblíbené – Import (ikonka složky s šipkou). Poslední sekce Nákup a stažení obsahuje položky Obchod (odkaz na webové stránky e-shopu, kde můžete nakoupit licence), Sériová čísla (zde můžete zadat kódy k zakoupeným produktům) a Stažení (odsud si pak můžete stahovat hlasy, lokalizace, mapy a skiny). Sekce Nákup a stažení Sekce Sériová čísla Sekce Stažení Sekce Stažení-výběr map Mapy Tak trochu záměrně jsme přeskočili sekci Mapy, kde na prvním místě najdete Seznam map. Zde si můžete zvolit, jaké mapové podklady chcete aktuálně používat pro jednotlivé země. Mapy je možné kombinovat, nicméně v jedné zemi může být aktivní vždy právě jedna mapa. To, že je pro danou zemi k dispozici více mapových podkladů (od různých poskytovatelů), poznáte podle ikony šipky u pravého okraje obrazovky. Není tak problém nechat se například po Česku navigovat s mapovými podklady CEDA, po Německu s Navtequem a po Švýcarsku s OpenStreetMap. Chválíme, že při změně mapových podkladů není nutné aplikaci restartovat. Pokud ale v takovém momentě máte aktivní navigaci, budete muset cíl své cesty zadat znovu. To je ale vcelku pochopitelné. Sekce Mapa Aktuálně zvolené mapy jednotlivých zemí V jedné zemi může být aktivní vždy právě jedna mapa V sekci Oblíbené můžete zapnout a vypnout zobrazení oblíbených položek v mapě, podobně v sekci POI si můžete aktivovat a deaktivovat zobrazování bodů zvolených kategorií (například parkovišť, motelů, čerpacích stanic, hraničních přechodů apod.). Volitelně lze zapnout Popisky – zobrazování názvů měst, silnic, oblastí a čísel domů. V sekci Objekty pak můžete zapínat a vypínat zobrazení 3D budov, jízdních pruhů a návěstí. Služby Máme zde další sekci, ve které najdete například informace o počasí. V aplikaci je možné zadat více míst, mezi kterými pak budete přepínat horizontálním posunem, K dispozici jsou údaje o aktuální situaci (směr a rychlost větru, teplota a situace) a předpověď na další dva respektive tři dny dopředu. Aktuální počasí a předpověď na další dva respektive tři dny dopředu V sekci Finance můžete sledovat aktuální kurzy měn. Nabídka je ale omezená pouze na ty hlavní – například s převodem makedonského denáru či srbského dináru jsme neuspěli. Při cestách v rámci Eurozóny ale tuto funkci možná oceníte. Nabídka je omezená pouze na hlavní měny V sekci Finance můžete sledovat aktuální kurzy měn Messenger je jednoduchá aplikace pro textovou komunikaci s ostatními uživateli skrze Internet. Po registraci je možné posílat zprávy přátelům a sledovat jejich pozici na mapě (pokud to dovolili). Přátelství v BE-ON-ROAD funguje podobně, jako například na Facebooku – jedna strana odešle požadavek, druhá ho musí schválit. Teprve od toho momentu spolu budete moci komunikovat a sdílet polohu. Dopravní informace jsou placená služba – roční předplatné přijde, jak zaznělo výše, na 495 Kč. Co za tuto sumu dostanete? Patrně tím nejzásadnějším kladem je plánování cesty s ohledem na dopravní situaci. Pokud se tedy na trase vyskytne nehoda, kolona, nebo jiné zdržení, navigace by vám měla navrhnout cestu, kterou do cíle dorazíte dříve. Nezbytným předpokladem pro získávání aktuálních informací je ale přístup k Internetu, což – s ohledem na roamingové ceny dat našich operátorů – poněkud snižuje využitelnost této funkce při cestách v zahraničí, kde v tomto směru vedou klasické „krabičkové“ navigace s příjmem TMC. BE-ON-ROAD umí v pravidelném intervalu stahovat dopravní informace V případě komplikací na trase navrhne navigace jinou trasu BE-ON-ROAD umí v pravidelném intervalu stahovat dopravní informace kolem naplánované trasy a pokud dojde k problému, který by vás mohl zdržet, nabídne alternativní trasu (je-li taková k dispozici). Během našeho testování jsme ale většinou pobývali v zahraničí a na českých cestách jsme na žádné dopravní komplikace (jako naschvál :) ) nenarazili, takže nemůžeme posoudit, jak efektivně tato funkce pracuje. Pro někoho možná bude zajímavá informace, že přenosy dat při stahování dopravních informací se pohybují mezi 1 a 2 kB. Při čtyřhodinové cestě a nastaveném stahování každých pět minut „spotřebuje“ aplikace maximálně 100 kB dat. Samozřejmě ovšem závisí na tom, kolik nehod, kolon a dalších událostí se v daném momentě stahuje. Náhled dopravní situace v regionu K dispozici je také funkce Náhled regionu, kde si můžete nechat zobrazit veškeré zaznamenané události pro vybraný region. Instalace dalších/zakoupených map Instalace a stažení map probíhá následovně: V sekci Volby přejdete do Nákup a stažení. Pokud jste si koupili nějakou licenci, budete pokračovat do sekce Sériová čísla, kde zadáte kód vaší licence. Aplikace sama pozná, na jaké mapy máte na základě licence nárok. V sekci Stažení-Mapy si pak vyberete kontinent, označíte země, které chcete stáhnout a stisknete tlačítko s rotujícími šipkami. Vybrané mapy se následně samy stáhnou a nainstalují do zařízení, kde vám budou k dispozici. Podobně snadno lze nepotřebné mapy odinstalovat – stačí je označit (objeví se u nich ikona odpadkového koše) a potvrdit tlačítkem s rotujícími šipkami. Vyrážíme na cesty Máme tedy stažené mapy, provedli jsme veškerá potřebná nastavení a zadali cíl naší cesty. Pojďme se podívat, co během provozu nabídne obrazovka vašeho telefonu či tabletu. Navigace v denním režimu – všimněte si asistenta jízdy v pruzích Navigace v nočním režimu Začneme v horní liště, kde je informace o aktuální poloze – tedy číslu silnice, název nejbližší obce a pokračování trasy. Níže následuje indikátor dalšího příkazu – má podobu šipky, doplněné o vzdálenost, která do daného manévru zbývá. Pokud budou následovat dva příkazy v těsné sekvenci za sebou, je pod šipkou zobrazena ještě jedna, menší, ukazující další krok. Pokud budou následovat dva příkazy v těsné sekvenci za sebou, je pod šipkou zobrazena ještě jedna, menší, ukazující další krok Napravo od šipky se dle situace objevuje asistent jízdy v pruzích. Je spíše nenápadný a na menších displejích bude možná hůře čitelný. Jeho instrukce v naprosté většině případů odpovídaly skutečné situaci na daném sjezdu/nájezdu či křižovatce. V některých případech se také zobrazují „návěsti“, což jsou v podstatě tabule, jejichž obsah by měl odpovídat tomu, co uvidíte na směrových tabulích u silnice. Můžeme konstatovat, že v některých ne zcela jasných situacích tento způsob navigování hodně pomohl – z navigace například zjistíte, že další odbočka má směřovat na Bratislavu a pak už jen stačí sledovat značky. V některých případech se také zobrazují návěsti V některých situacích tento způsob navigování pomohl Po pravé straně je kvarteto na první pohled nenápadných zástupců. První dvě tlačítka shora slouží k přiblížení respektive oddálení obrazu na mapě. Následuje tlačítko tzv. „rychlého menu“, které se dále větví: Nastavení mapy (odpovídá sekci Volby-Mapa). Přepínání mezi 3D a 2D zobrazením. Zejména v režimu 2D možná využijete zapnutí a vypnutí „režimu sever“, při kterém sever směřuje vždy k horní části displeje. Dále zde máme zapnutí a vypnutí zvuku. Zobrazení celé naplánované trasy. Jestliže máte předplacení dopravní informace, můžete posledním tlačítkem nabídky zapnout a vypnout plánování trasy s ohledem na dopravní situaci. Méně obvyklé 2D zobrazení Poslední tlačítko v pravé liště (s autíčkem) přepíná režim mapy. Využijete ho například v okamžiku, kdy si budete prohlížet mapu a posunete ji někam jinam, k návratu zpět. Jinými slovy: přepíná mezi režimem, kdy je v prostředku mapy vaše aktuální pozice a kdy nikoli. V dolní liště je nejprve zleva zobrazen čas, zbývající na dojetí k cíli. Tapnutím můžete tento údaj přepínat a nechat si ukazovat aktuální čas, čas příjezdu nebo zpoždění (vždy ale jen jednu z těchto hodnot). Jestliže máte aktivní varování při překročení rychlosti a mapy s informacemi o lokálních limitech, zobrazuje se nad údajem o čase značka s nejvyšší povolenou rychlostí v daném místě. Pokud rychlost překročíte, začne postupně růžovět, a pokud jste piráti silnic, dokonce úplně zrudne. Uprostřed dolní lišty je údaj o aktuální rychlosti dle GPS, následuje zobrazení vzdálenosti do cíle, lišta končí tlačítkem pro vstup/návrat do menu. Rozhraní je tedy víceméně tradiční, nepřekvapí v pozitivním ani v negativním smyslu a můžeme konstatovat, že obsahuje asi veškeré informace, které můžete během řízení potřebovat. Přesto jsme našli prostor pro drobná zlepšení: Navigace by si mohla pamatovat, který časový údaj preferujeme a automaticky ho používat jako výchozí. Takto pokaždé začíná se zobrazením zbývajícího času, a pokud chcete jinou informaci, bude ji pokaždé muset nastavit. Líbí se nám koncept, známý například z navigací Garmin, kdy si uživatel sám nastaví, jaký údaj chce zobrazovat v několika uživatelsky přizpůsobitelných polích. K uživatelskému rozhraní ještě jednu drobnou výtku: to, jak jste na tom s GPS/GLONASS signálem, poznáte pouze podle barvy šipky (není signál = červená, je signál = černá). Snadno se tak stane, že řidič zjistí skutečnost, že navigace ztratila signál, až když je pozdě – kromě změny šipky totiž o tomto stavu neinformuje žádným zvukovým varováním. Černá šipka – navigace má dostatečný signál GPS/GLONASS Červená šipka – navigace nemá dostatečný signál GPS/GLONASS Zkušenosti z praxe S navigací BE-ON-ROAD jsme během jednoho měsíce testování najezdili kolem pěti tisíc kilometrů. Pokud byste chtěli znát náš názor ve zkratce: byli jsme poměrně hodně spokojení. Navigace se chovala dobře, nezvykem proti například Waze je hlášení údajů (např. „odbočte“) v různé vzdálenosti před místem započetí manévru. Například na dálnici hlásila navigace odbočku poprvé čtyři kilometry předem, na okreskách naopak v menší vzdálenosti. Příkazy jsou dostatečně zřetelné a jasné, na většině křižovatek jsme nemuseli kontrolovat pohledem na displej, co se po nás vlastně chce. Projeli jsme Česko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Makedonii a Řecko. Preferovali jsme primárně komerční mapové podklady Navteq, u kterých můžeme konstatovat, že i v zemích, jako jsou Srbsko a Makedonie, byly mapy aktuální. Na úsek, kdy jsme „jezdili po poli“, jsme narazili jen jednou – na nově otevřeném úseku dálnice v Srbsku, kde se ještě v létě jezdilo maličko jinudy. Spokojení jsme byli také s databází bodů zájmu – navigace znala prakticky všechny čerpací stanice na trase a poradila nám i s hledáním ubytování v motelu. Velké plus patří jak navigaci, tak mapovým podkladům na to, že nás ani jednou nechtěly směrovat do jednosměrky či zákazu vjezdu. Jako největší problém se nakonec ukázal poněkud labilní kompas testovacího Samsungu Galaxy S II. Za jízdy se problém neprojevoval, ale při delším stání občas aplikace nabyla pocit, že stojíme obráceně a přepočítala trasu. Zejména při stáních na hranicích se touto činností „bavila“ i opakovaně. Znovu ale podotýkáme: na tomto zařízení s podobnými obtížemi bojujeme i v jiných navigacích. Když už jsme zmínili hraniční přechody, musíme vytknout jednu chybu – v některých případech (např. při překračování hranice ze Slovenska do Maďarska a z Maďarska do Srbska) nás BE-ON-ROAD nabádala k provedení otočky na hranici, ačkoli trasa následně pokračovala přímo. Na dané hranici se to dělo se to pokaždé, přičemž všechny mapy všech států byly v daném momentě od stejného poskytovatele. Navigace hlásí otočku, i když chce pokračovat rovně – hraniční přechod Rajka Navigace hlásí otočku, i když chce pokračovat rovně – hraniční přechod Röszke Občas (odhadovali bychom tak v jednom případu z tisíce) navigace nehlásila, ale přesto zobrazovala důležitou odbočku. Nešlo přitom o případ, kdy by hlavní silnice směřovala do odbočky, ale o regulérní sjezd. Nutno podotknout, že ve stejných místech jsme ale úplně stejný problém zachytili i na jiných navigacích, takže patrně půjde o problém mapových podkladů. Jeden příklad za všechny jsme našli v obci Studénka při výjezdu z vedlejší ulice Polská na hlavní silnici Butovická/464. Pokud chce řidič pokračovat na dálnici, musí odbočit vpravo, což také většina navigací (např. Waze) v daném místě hlásí. BE-ON-ROAD v tomto místě zavile mlčí. Odbočku doprava zde navigace nehlásí – až druhou křižovatku doleva První odbočka až na druhé křižovatce Porušili jsme nepsané pravidlo „nejezděte s navigací trasy, které znáte“ a vyzkoušeli jsme BE-ON-ROAD na nám dobře známých trasách. Ve všech případech jsme se do cíle dostali očekávanou cestou a nenarazili jsme na žádnou trasu, která by nám připadala nelogická. Líbila by se nám ale nabídka výběru z více tras před započetím navigace, jak to nabízí například Navigon. Vyzkoušeli jsme také navigování na souřadnice – konkrétně jsme při geocachingu využili schopnosti aplikace c:geo předat polohu keše další aplikaci, kterou v tomto případě byla BE-ON-ROAD. Navigace nás vždy dovedla na správné místo, v Řecku například překvapila znalostí silnic na úrovni našich polních cest (tj. cest s nezpevněným povrchem). Protože keše se málokdy nacházejí přímo u vozovky, navigace nás směrovala na místo, ze kterého to bylo k dané keši nejblíže. To sice nemusí být ve všech případech to nejvhodnější místo (například pokud je mezi komunikací a keší nepřekonatelná překážka v podobě zdi, vodního toku, plotu apod.), nicméně navigace, která by dokázala vyřešit i takové záludnosti, v současnosti patrně neexistuje. I takové cesty navigace v Řecku znala Drobnou výtku máme jen k zadávání v jiných typech abeced – například v Řecku jsou do anglické transkripce přepsány pouze některé názvy. Všechny ostatní tak musíte zadávat na řecké klávesnici, což pro našince nebývá jednoduché. Zkuste si vyhledat například řeckou Soluň – anglicky Thessaloniki – a zjistíte, že bez správného zápisu Θεσσαλονίκη se do tohoto města jednoduše nedostanete (mapové podklady Navteq zadání na anglické klávesnici nedovolují vůbec, OpenStreetMap mají takto zapsaná jen vybraná města). S nabodeníčky v názvech (nejen) českých měst si ale naštěstí nemusíte lámat hlavu – klávesnice sice umí psát jen „bez hacku a carek“, ve výsledcích vyhledávání se ale správně zobrazují i města/ulice s háčky a čárkami. S tímto zápisem do Soluně nedojedete Do Soluně jedině s řeckou klávesnicí Nelíbilo se nám také, že při vypnutí navigace před dosažením cíle (například při zastávce na jídlo ji asi jen málokdo nechá zapnutou) aplikace po opětovném zapnutí automaticky nepokračovala, nebo alespoň nenabídla pokračování navigace do poslední destinace. Nejrychlejší cestou tak bylo nové zadání skrze historii. Resumé BE-ON-ROAD rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co lze aktuálně v segmentu navigací pro zařízení s Androidem sehnat. Kromě uživatelsky přívětivého rozhraní, dobré odezvy a rychlosti nabídne také kvalitní logiku plánování trasy. Konkurenční výhodou je také cena: s mapami OpenStreetMap můžete tento navigační software používat zcela zdarma, bez jakýchkoli omezení – to v segmentu offline navigací není zvykem. Ani komerční mapové podklady nejsou přehnaně drahé. Na základě měsíčního testování v několika evropských zemí můžeme tento software doporučit. Klady Možnost používat s mapami OpenStreetMap úplně zadarmo. Příznivá cenová politika komerčních mapových podkladů. Možnost ukládáni map nejen na „interní SD“, ale také na skutečnou paměťovou kartu. Inteligentní plánování trasy. Dobré hlasové pokyny v češtině i slovenštině. Podařená klávesnice a vůbec celý způsob vyhledávání. Hledání bodů zájmu podél naplánované trasy. Plánovač, dovolující zadání cest s více zastávkami. Komunikace s technickou podporou v češtině. Zápory Na některých hraničních přechodech se navigace chtěla otáčet. Složité zadávání názvů v zemích, kde nepoužívají anglickou abecedu. Aplikace neupozorní zvukem na ztrátu družicového signálu; řidič tak nemusí vědět, že v daném momentě jede „bez navigace“. Aplikace po ukončení před dosažením cíle a opětovném spuštění nepokračuje v navigaci. Právní doložka, zobrazující se při každém spuštění aplikace, které není možné se žádným způsobem zbavit. Při hledání POI podél trasy nabízí výsledky i v protisměru. Co by se nám líbilo Ocenili bychom databázi radarů (nejlépe i aktualizovanou online). Možnost odeslat varování ostatním uživatelům, jako to lze ve Waze (nehoda, policejní hlídka, ….). Ocenili bychom možnost vyloučení nezpevněných silnic. Nabídka výběru z více tras před započetím navigace, jak to nabízí například Navigon. O autorovi Karel Kilián Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… Více o autorovi Sdílejte: 95 komentářů Vložit komentář Komentáře Jarek109: Dobrý den, je zakoupená licence přenosná na jiný přístroj? 12.3.2016 11:19 Richard Hruš: Pracovně jezdím kontrolovat železniční stanice. Tahle navigace je jako jediná ze všech které jsem vyzkoušel vůbec nemá ve svých mapových podkladech. Takže pokud by jste chtěli jet pro někoho třeba na hlavní nádraží do Prahy, máte prostě smůlu. 29.11.2015 11:39 Zdenek Merkl: Nedavno som si upgreidol be on Route a nic na svete nelutujem viac ako tento môj nerozvazny cin. Tak vinikajuca stará verzia a nieco hrozne zle ta nova! Ruky by som utal tomu chudakovy co toto dokazal. Neskutočne pomale na odozvu cakam aj 1 minutu a neprehladne a to stupidne ze "navigovat" a potom ze "start" to co som v rakete? V živote som nevidel horsi upgrade!!! a ta pocitacova klávesnica to kto kde videl pri navigaciach. Be on Route bol jedinečný tým že bol veľmi pohotovy čo ako mestsky taxikári sme si na ňom velmi pochvaľovali lebo je veľký rozdiel si v kľude pred domom nastaviť navigaciu teda mam na mysli ju spustiť alebo musíte reagovať okamžite a nemate čas na hračičky. Mne to pripada ze do tejto Brnenskej firmy zavital zakompleksovany vysoko skolsky vzdelaný iteckar. Za chvíľku im zlikkviduje svojimi vylepseniami celú firmu. 18.9.2015 15:59 Michal: Tak, chlapci a dievčatá ZABUDNITE na starý dobrý B.O.R. ! Kreténi zo SYshitu túto priam dokonalú apku prerobili na svoj spôsob a ZABUDNITE - - na jednoduché zadávanie cieľa nájdením a ťuknutím do mapy(aj vedľa cesty) - na pridanie ďalšieho prejazdného bodu do nastavenej navigácie(ak sa vám to aj podarí, zmení sa prejazdný bod na absolútny cieľ) ála Sy-shit - na ... - na ... - na ... - na ... - na ... a tak ďalej... Už ma to nebaví bojovať s neschopnosťou. Idem si nájsť iný(poriadny ) navigačný soft... :-( (Je mi z toho smutno! ) 11.9.2015 18:13 Václav: Dobrý den, od čtvrtka 23.7.2015 mám navigaci koupenou ten samý problém nejde nikde zvuk, navigace, hudba, video.Poraďte.Díky václav 26.7.2015 18:25 pepa: Dobrý den. Mám problém.Mám zadáno: jazyk - český, hlas - Zuzana a navigace na mně nemluví i když je hlasitost naplno.Další problém je zobrazení rychlosti v obci (50) a mimo obec (90). Navigace Be-on-road. verze 3.9.1.26317.Poradí někdo jak toto vyřešit. Děkuji Pepa 25.6.2015 20:12 Petr: Dobrý den, Pokud si v plánovači naplánuji trasu,jakým způsobem ji použiji při navigování?Naplánovanou trasu jsem uložil,potom jsem zvoli naplánovanou trasu a dal načíst tlačítkem v pravén dolním rohu.Po načtení se mi objeví trasa na displeji,ale nevím jak spustit navigování.V levém dolním rohu displeje jsou tlačítka na přehrání trasy-ty fungují.Co ale musím udělat,aby mne navigace vedla po naplánované trase,na to jsem nepřišel.Můžete mi prosím někdo poradit.Děkuji Petr. 4.1.2015 16:28 Tom: nainstaloval jsem navigaci a při prvním spuštění když se mě ptá na výběr úložiště "storage/emulated/0 a nebo sdcard" když vyberu sdcard tak napíše nepovedlo se vytvořit adresář "storage/sdcard1/Be-on-road", nevíte někdo co s tím? 21.10.2014 20:11 Michael: Prosím,lze udělat,aby se na mapě trvale ukazovaly třebas benzinky,odpočívadla??Děkuji 31.8.2014 21:09 Josef: To StaráM., Tomáš Přečtete si příspěvek J.Urbana z 22.5.2014... 27.8.2014 16:53 Stará M.: Dobrý den, zakoupila jsem navigaci s doživotní aktualizací map od be on road. Návod navigace mě posílá na stránku be on road, která ale není prohlížečem nalezena, proto jsem se pokoušla stáhnout mapy z jiné adresy. Jediné, co jsem našla, je http://www.beonroad.com/. Z téo stránky se mi ale navigace nedaří stáhnout, prosím proto o radu, jak mapy aktualizovat (nebo alespoň adresu, kde mapy stáhnout). Moc děkuji! 7.8.2014 10:22 Tomáš: Dobrý den, Koupil jsem licenci na celoživotní aktualizaci be on road Evropa, ale licenční číslo nejde nikam zadat a ani ho to po mne nechtělo při instalaci.Má s tímto někdo nějakou zkušenost a nebo aspoň neví proč tomu tak je? Díky 3.8.2014 18:42 Daniel: nazdar mam problem so zadaním popisného císla neviete preco sa mi neda zadat? rovno mi tam vyskoci ulica ale cislo sa neda pisat 24.7.2014 11:47 Václav: Dobrý den, navigaci jsem bez problému nainstaloval, spustil ale na mapě stále ukazuje satelit bez příjmu,přitom při kontrole je sepnuto 8 satelitů. Václav 20.7.2014 14:09 Valent: Dobrý deň, jazdím denne do práce cez kompu v Záhorskej Vsi. Bohužiaľ mapy Be-on-road vôbec nepoznajú túto trasu. neviem či mám niečo zlé nastavené, ale stále ma to naviguje dookola. 15.6.2014 09:09 oldak: Omlouvám se za opožděný příspěvek, ale snad někomu pomůže. Výběr bodu na mapě provedete dotykem na požadované místo, kde se objeví označení kroužku a podobný znak vyskočí nad plusem zoomu. Tapnutím na něj otevřete nabídku. 13.6.2014 22:12 Libor V: Dobry den, pokud to chapu spravne, funkce "nahravani trasy" projetou trasu nejen archivuje a zobrazi na mape ale navigace je schopna po ni i znovu vest ? Dale by me zajimalo, dokaze-li navigace zaznamenavat i mimo komunikace (vodni toky, louky, lesy,...)? Toto mi dobre nesplnuje ani Sygic, bohuzel Garmin pro Android zatim nic nenabizi... :( Dekuji za pomoc. 26.5.2014 14:05 J.Urban: Po včerejším upgradu lze BOR použít pouze s free mapami, údajně z licenčních důvodů viz vyjádření zástupce fy Aponia:."Není to nas napad, je to z duvodu licencnich podminek poskytovatelu map, není mozna v jedne app zaroven pouzivat free mapy a mapy placene. BE-on-road bude tedy podporovat jen OSM (free mapy) a nova aplikace Aponia GPS Navigation mapy placene." 22.5.2014 16:30 Karel Kilián: To: Zuzana Vyjít ven a chytit GPS signál. 22.5.2014 07:57 Zuzana: prosim vas jak se da zmenit start. da se zmenit rucne . stale mi to ukazuje ze jsem u brna. ale tam jsem nikdy nebyla 22.5.2014 07:51 XMen: To Karel Kilian XPrivacy je tiez vynikajuci napad ale ma problem v tom, ze nie je oficialne podporovany a ja nechcem rootovat telefon a instalovat taketo veci. Android 4.3 mal moznost revokovat opravnenia aj ked to bola utajena feature.Bohuzial v androide 4.4.2 uz aj tato funkcia vypadla co ma nesmierne sklamalo. Ako keby google igonoroval moj slobodu a bezpecnost. Takze defacto stale neexistuje doveryhodny sposob ako vyuzit BOR navigaciu. 26.2.2014 12:51 Karel Kilián: To: XMen Máte pravdu, ta možnost šifrování dat mě nenapadla. Ke kontrole oprávnění aplikací dobře funguje aplikace XPrivacy, která například umožňuje nastavit, že konkrétní program "uvidí" adresář kontaktů jako prázdný. Zkuste se podívat na mou recenzi - https://www.svetandroida.cz/xprivacy-omezte-aplikacim-jejich-prava-201308 Podle mne je to docela užitečná věc pro nás "paranoiky" :) 6.12.2013 12:00 XMen: Mozno by nebolo uplne od veci vytvorit organizaciu, ktora by ako 3rd party kontrolovala a analyzovala aplikacie a podrobne popisovala naco su ktore prava udelovane aplikacii. Neviem ci sa da analyzou sietovej komunikacie zistit co vsetko app posiela, kedze data mozu byt sifrovane alebo skryte. Dnes uz verit nestaci. Na androide mi trochu chyba moznost neudelit nejake pravo app s tym, zeby app nesmela spadnut ale iba by nefungovala jej urcita cast. 4.12.2013 23:07 Karel Kilián: To: XMen Do jisté míry s Vámi souhlasím - přinejmenším v tom, že ochrana dat v Androidu by mohla být pod lepší a jemnější kontrolou uživatele (umím si například představit dialog "Navigace žádá o přístup ke kontaktu XY, povolit/zakázat"). Osobně mám u kontaktů i adresy a navigaci "na kontakt" jsem využil nesčetněkrát, takže u mne má Be-On-Road zelenou, a ještě pochvalu, že to umí. Každopádně chválím za ostražitost. Když si vezmu, jaká práva někdy lidé odklepnou aplikacím typu "píšťalka na psy" s požadavky na přístup k poloze, Internetu apod., není mi z toho dobře. Každopádně zrovna v případě té navigace by se dalo analýzou síťového provozu snadno zjistit, zda se kontakty odesílají někam ven. A jsem si skoro jist, že to by si firma Aponia nedovolila. 3.12.2013 23:21 XMen: To Karel Niesom paranoik ale svoje sukromie si strazim. Tiez nechapem preco si niekto mysli, ze mam vo svojich kontaktoch adresy a mam strasnu potrebu sa pomocou nich navigovat. Skor mi to pripada ako idealna feature na vykradanie kontaktov a ich predaj. V dnesnom svete sa uz jednoducho neda verit nikomu. Uvedena feature mi pripada ako nedostatocny dovod na udelenie takych prav. Chapem, ze toto android priamo neriesi co je dost skoda lebo je to podla mna jeho velka slabina, pokial ale nebudem mat nainstalovany bezpecnostny sw., ktory simuluje kontakty tak take pravo jednoducho neudelim a app nenainstalujem co je velka skoda. 3.12.2013 23:01 Karel Kilián: To: XMen Dobrý den, také patřím k lidem, kteří žijí v přesvědčení, že to, že máme diagnostikovanou paranoiu, ještě neznamená, že nás nesledují ;). Nicméně v tomto případě má požadavek na přístup ke kontaktům prozaický důvod: navigace Vás může navigovat na adresu kontaktu, který si vyberete ze svého adresáře. Nic víc bych za tím nehledal :) 2.12.2013 10:05 XMen: Naco su tejto navigacii prava na citanie kontaktov? Spehuju a vykradaju ludi a tak si zarabaju? 30.11.2013 09:43 Iginlo: Skvělá podrobná recenze.Jedná se o opravdu kvalitní a velmi slušnou navigaci,vyhovuje mi. 22.11.2013 06:39 David Kovář: Mám dotaz ke stahování map. Při prvním spuštění jsem nějak omylem přeskočil nabídku kam ukládat mapy a teď vůbec nevím jak určit místo pro stahování map. Zkoušel jsem několikrát reinstal, restart telefonu, mazání dat... ale prostě bez úspěchu. Poraďte prosím někdo. 20.11.2013 20:13 hejkal: Dobrý den, aplikaci jsem instaloval, aktualizoval, ale po spuštění se na chvilku objeví obrazovka s přípravou instalace balíčků, která zmizí a naskočí zpráva: "Chyba při inicializaci. Error downloading data (error code 21) Check your internet connection." Instalováno na tabletu Cube U9GT5_Core4 (Rockchip). Poradíte mi, prosím, jak zprovozním? Kvalita připojení přes WIFI bez problémů.. Děkuji 16.11.2013 19:22 Jakub: Dobrý den Mám dotaz. Používám BOR s OSM a při výběru cílové adresy se automaticky nabízí jen pár budov v dané ulici a jinou adresu zadat nelze, přesto že se v mapě zobrazují č.p. i o.č. u všech domů v ulici. Nevíte prosím jak to nastavit aby šly zadat všechny adresy? Díky za odpověď. 21.10.2013 15:08 Karel Kilián: To: Kadli Souhlasím, au, au, au. Opravil jsem a děkuji za upozornění. 11.10.2013 10:49 Kadli: "cesty k cíly" au... 11.10.2013 10:34 Maca: v neplacené verzi to zřejmě nejde, zkoušel jsem si nahrát trasu, ale ta lze pouze zobrazit nebo přejmenovat a není tam možnost navigovat po ní. Jde to v placené verzi? Máte někdo zkušenosti? 2.9.2013 15:18 SeaRanger: Mate nekdo zkusenost, existuje u teto navigace mouznost spocitat si doma v klidu trasu v nejakem webovem planovaci, upravit si ji do detailu k obrazu svemu a nahrat (jednoduchym zpusobem) do telefonu a spustit ji? 25.8.2013 11:52 Karel Kilián: To: JirkaK Obávám se, že to není v "kompetenci" navigace jako takové, ale systému. Já např. na telefonu s Cyanogenem mám možnost nastavit "source" GPS a zvolit, zda použít GPS telefonu či externí. Obávám se ale, že Android sám o sobě tohle asi neumí :/ 20.7.2013 22:33 JirkaK: Minimální požadavky Jsou v recenzi uvedené minimální požadavky, které tablet Modecom feetab 9702 IPS x2 splňuje s výjímkou integrovaného GPS/GLONASS modulu. Spároval jsem se zařízením externí modul a v nastavení-systém mi to nekomunikuje- hlásí GPS nedostupná. Poradí někdo zda lze použít externí GPS a jak nastavit? Děkuji 20.7.2013 22:29 Karel Kilián: To: Hugo Macek Dobrý den, ano, nahrávání trasy je v nabídce Menu - Nastavení - Trasa - Nahrávání trasy. Mapy pro cyklistiku a turistiku BOR nenabízí - viz http://www.beonroad.com/cs/e-shop . Možná, že něco takového existuje pod OpenStreetMap, ale opravdu nevím jistě, zda jsou takové mapy k dispozici. 19.6.2013 14:44 Hugo Macek: Mám předcházející zkušenost s Garminem, takže porovnávat mohu a jsem s B-O-R na výsost spokojen. Projel jsem bez problémů Evropu z řadou adres i v zapadlých koutech bez komplikací. Mám však dvě zcela laické otázky, které možná plynou z nedostatečně vstřebaných info...: 1. Lze uložit projetou (prošlou) trasu a jak? 2. Existují pro B-O-R podrobné turistické mapy včetně cyklotras? 19.6.2013 10:35 Karel Kilián: To: Petr Dobrý den, bohužel jinou verzi BOR než pro Android (kde se vše aktualizuje automaticky) neznám, takže nemám, jak Vám poradit. Zkuste se obrátit na oficiální podporu - věřím, že budou ochotni Vám pomoci. 27.3.2013 10:41 Petr: Dobrý den, dostal jsem "skříňovku" s CEDA mapami ČR a SR sdoživotní aktualizací zdarma. Nějak jsem nepochopil jak mapy aktualizovat. Dá se aktualizovat i verze software pokud dozná nějakých inovací? 26.3.2013 22:50 Karel Kilián: To: lamper Dobrý den, vše je popsáno v kapitole "Destinace aneb Kam pojedeme?", kde je dokonce i snímek obrazovky, jak vypadají možnosti volby cíle. Možnost vybrat bod z mapy tam není a co jsem tak znovu kontroloval aktuální verzi, skoro jistě ji BOR nemá. 26.3.2013 13:09 lamper: V recenzii som sa nedočítal či v navigácii je možné zadať cieľ vyhľadaním miesta na mape a následným kliknutím naň s určením, že chcem navigovať na toto miesto. Jedná sa mi o to, že mnoho miest/obcí nemá presné popisné čísla a navigovať, len na obec resp. ulicu sa mi zdá málo (hlavne pokial sa miesto nachádza v nejakých zónach resp. sídliskách keď chcem prísť k obytnému domu z inej strany ako je jeho adresa). 26.3.2013 09:46 Karel Kilián: To: jura Dobrý den, ono zmatečné označení kladu za vinu Samsungu, který jako zařízení "sdcard" prezentuje interní paměť telefonu, zatímco fyzickou microSD kartu prezentuje jako "emmc". Čili já jsem při instalaci zvolil (pochopitelně) fyzickou microSD. 25.3.2013 06:39 jura: Zdravím , opravdu dobre napsana recenze. Malinko me mate jedna vec. Ktery z popisu ..sdcard.. nebo ..emmc.. pri stahovani ukazuje na externi SD mikro kartu. To jsem moc nepochopil. Jak je to popsano u nahledu je to zmatecne nebo spravne. Z infa zaplneni uloziste to nepoznam protoze mam interni pamet stejne velikou jako externi shodou okolnosti. Za odpoved dekuji. 23.3.2013 21:24 milda99: Díky za super recenzi.Ještě bych uvítal postup jak dostat do navigace hlasové upozornění na radary.Postup instalace radarů uvedený výše je plně funkční. Milda 22.3.2013 09:03 milda: Diky za recenzi - super. 17.3.2013 10:27 Peter: Skúšal som trial. Naozaj veľmi dobrá navigácia. V niektorých aspektoch lepšia ako sygic. 4.2.2013 11:29 Karel Kilián: To: Petr Ano, je to přesně tak. BE-ON-ROAD je kompletně offline navigace, která Internet nepotřebuje. 30.1.2013 15:09 Petr: Dobrý den, chápu to dobře, že při jízdě - navigaci nepotřebuji připojení na net, navigace je offline? Mělo by to tak asi být, mapy se předem stáhnou do paměti.. díky moc za upřesnění. Petr 30.1.2013 14:50 Karel Kilián: To: Nerjan Ano, ten návod jsme převzali i do tohoto článku :) To: Kynio89 Samozřejmě, že když do sebelepší navigace dáte neplacené "méně kvalitní" mapové podklady, tak bude horší, než navigace s osvědčenými placenými "kvalitnějšími podklady". Pokud byste do Sygicu či Navigonu dal OSM, patrně byste nebyl tak spokojený, jako s komerčními daty. Rozdíl je v tom, že Sygic ani Navigon Vám OSM ani nedovolí použít, kdežto BOR ano. 27.1.2013 16:01 Kynio89: Taky jsem už zkoušel. Bohužel s mapami open street map je tahle navigace dost problematická. Často vás nechá sjet ze silnice a naviguje vás na ni zpět po 50m. Otáčí se na křižovatkách atd. Je zapotřebí používat mapy Navteq, popřípadě Ceda. Jinak to není špatná navigace..favorit je stále Navigon a Sygic Aura.. 27.1.2013 15:26 Nerjan: na přidání poi je tu funkční návod http://www.beonroad.com/support/faq#poicz_import 26.1.2013 09:43 teekey: Navigace vypada zajimave, nicmene jak jiz nekteri zminili, jeji prostredi (pro navigaci) je rekl bych nezvykle "chude". Ve srovnani treba se Sygic se zdaji byt tak nejak graficky jednodusi. Cenova politika je prijemna, nicmene zda se ucelove zvolena, konkretne v porovnani se Sygic jde v nekterych pripadech o rozdil jenom nekolik desitek korun, jinde o sto koruny. Cenove ve srovnani napriklad oproti TomTomu je to jiz vyrazne lepsi. Pozitivni je fakt, ze se jedna o Ceskou firmu (do jake miry v dnesni dobe?) a ze software je dostupny pro siroke spektrum systemu: Android, iOS, Windows Mobile/CE a Bada. Dale siroky sortiment navigacnich pristroju, byt u tech levnejsich s rezistentnimi displeji (nejspis z Ciny za par $). Tak ci tak, je dobre ze je zde dalsi slusna navigace, zakaznik tak ma dalsi moznost vyberu :) 24.1.2013 19:10 Petr G: Nevypadá to špatně, ale zatím zůstanu u svého plnohodnotného Garmina s Lifetime mapami. S tím jsem sjezdil za několik let půl Evropy a bez problémů. Původně jsem chtěl něco k ježdění po ČR, abych s sebou nemusel tahat navi, ale ještě chvíli počkám :) 24.1.2013 16:52 michal: To: Karel Kilian Ty oblibene jsou me zahadou. Pokousel jsem se je zalohovat u iGO a take se to nepodarilo. Pritom to je u navigace ta zakladni vec. Zvlast v dnesni dobe, kdy se skoro denne objevuje novy model telefonu a lidi proste casto pristroje meni. Zaloha oblibenych, nastaveni a historie by byla ok. No snad na to nekdo nekdy prijde ... 24.1.2013 14:46 Karel Kilián: To: Roman Ano, asi uniklo. Odpověď je v první větě. V další už je jen její rozšíření. 23.1.2013 13:29 Roman: Uniklo mi něco? Mám za to, že Michal se ptal jak zálohovat oblíbené u BoR a ne u Waze. No, nevadí. 23.1.2013 13:08 Karel Kilián: To: michal Možnost zálohovat oblíbené v nastavení nevidím. Možná by to šlo na úrovni souborů, ale nezkoušel jsem. Jinak oblíbená místa si dokáže obnovit například navigace Waze, která si je ukládá do cloudu. 23.1.2013 10:07 Karel Kilián: To: Scalex Takže s těmi tunely je to takto: "pro jízdu v tunelu, kde je ztráta GPS signálu běžnou věcí, máme naimplementovanou logiku, která při ztrátě signálu v tunelu pokračuje simulací jízdy rychlostí povolenou v daném tunelu. " 23.1.2013 10:06 Roger: Používám BoR delší dobu, chválím vývoj a reakce vývojářů na podněty. S recenzí souhlasím, je napsána velmi výstižně, jen poopravím - navigace přímo na kontakty z adresáře telefonu používám denně a je naprosto bezproblémová, jen ji vyvolávám přímo z adresáře, BoR se spustí a importuje si zadanou adresu. (Sony Xperia P, ICS) 23.1.2013 09:44 Rocky: Skvělá recenze. Přešel jsem od Sygicu, takže mi graficky přijde jako chudý příbuzný. Nejvíc mi chybí plasticita terénu, ale dá se na to zvyknout. Bohužel se mi stalo, že mě párkrát poslala do jednosměrky v protisměru. Být začínající řidič, asi bych se z té situace dlouho vzpamatovával. Co mi ale fakt vadí je, že nejkratší trasa zdaleka není vždycky nejkratší. Jinak je opravdu dobrá a nelituju, že jsem koupil. 23.1.2013 08:28 michal: Dost casto menim telefony. Tedy pokazde nainstluji navigaci znovu. A problem je u OBLIBENYCH mist. Muz dotaz zni, dokaze BE-ON-ROAD zalohovat oblibena mista? Pokud se tam nekde nejak prihlasuji, tedy mam svuj ucet, neumi dokonce timto zpusobem "synchronizovat" oblibene mista na server a pri preinstalaci navigace (vymene telefonu) si je opet nacist? To by byla parada. Proc to nikdo neumi :-( 22.1.2013 21:47 Alcapone: Recenze nemá chybu!! Do toho kluci ze štatlu :) 22.1.2013 21:09 fotr: zkusil jsem jednou a místo Hradce Králové mi navigace hlasila pozici nekde na Morave. Nez se nekdo z technicke podpory uracil aspon odpovedet, zkusebni licence byla pryc... 22.1.2013 19:32 Karel Kilián: To: Ondra a Roman Mám tu slíbené oficiální vyjádření od Aponia Software: "z historických důvodů existovaly dvě verze, jedna lokální s CEDA mapou a druhá globální na NAVTEQ mapách. Technologie aplikace se posunula, ale bohužel v současnosti Google Play neumožňuje sloučení těchto verzí, přestože se v půběhu času staly zcela totožné. Takže v tuto chvíli jsou plně podporovány plně obě verze a pokud bude někdy možné tak dojde k jejich sloučení. Obě verze jsou nyní zcela totožné a upgrady probíhají a budou probíhat na obou až do sloučení. Rozhodně nedojde k odstřihnutí jedné z verzí." Čili čtenář, který se podepsal jako lojza, měl pravdu :) 22.1.2013 19:13 Roman: To: Ondra Podle mně bude dnes úplně jedno, kterou naistalovat. V okamžiku, kdy jednu "odstřelí" si naistaluješ tu druhou. Kupuješ mapy, ne aplikaci, takže je jen "přeneseš". 22.1.2013 19:04 Karel Kilián: To: Ondra Zjistím Vám to a dám vědět. Předpokládám, že odpověď dostanu asi zítra, takže poprosím o trpělivost. 22.1.2013 16:24 Karel Kilián: To: Koper Ano, to Sygic přidal v poslední aktualizaci, to máte pravdu. Určitě si za to zaslouží plus :) Co se týká ceny: samozřejmě záleží i na tom, kde jezdíte. Překvapivě mnoho řidičů nikdy nepřekročí hranice, a pro ty je pak B-O-R rozhodně výhodnější. Pravda, co se týká Evropy, tam se rozdíly stírají. 22.1.2013 15:27 Karel Kilián: To: ota.n Dobrý den, potvrzuji především toto: "na rozdíl od většiny ostatních bez „návodu na přestupky“". V posledních letech jsem jezdil snad se všemi navigacemi, co existují - "krabičkovými" i softwarovými. Tak nějak jsem si zvykl, že "prostě je potřeba hlídat značky" a samozřejmě tak činím i nadále. B-O-R mě zatím ani jednou nepřekvapila a nehnala mě někam, kam se podle značek nesmí. Tu trasu Bratislava-Brno jsem jel (respektive Bratislava-Brno-Ostrava) - nevím, zda se jedná o stejnou trasu, o které mluvíte, ale s podklady Navteq jsem nic takového nezaznamenal. 22.1.2013 15:26 Koper: Více možných tras před začátkem navigování už nabízí a zobrazuje před startem i Sygic. Pokud si nevyberete jinak, začne navigovat podle té trasy, kterou máte přednastavenu jako defaultní - nejrychlejší, nejkratší atd. Vyzkoušel jsem toto i u B-O-R, ale Sygic má toto vyřešeno elegantněji. Pokud hledám navigaci legálně zdarma, BOR s OSM asi nemá konkurenci. Pokud chci dokoupit kvalitnější mapy pro BOR, v tom momentě se mi Sygic jeví jako mnohem propracovanější, za přibližně stejné peníze. 22.1.2013 15:17 ota.n: Porovnával jsem tuto navigaci s (nejen) MapFactor Navigátorem (vždy s OSM) a narazil jsem na zajímavé rozdíly. Mám v Brně jedno testovací místo a zatím jediná B-O-R tady nabídla nejrozumnější trasu (a na rozdíl od většiny ostatních bez "návodu na přestupky"). Přitom zdrojové mapy jsou co se týče tohoto místa shodné. Ale naproti tomu B-O-R při cestě po dálnici od Bratislavy směrem do Brna-Bohunic vytvoří oproti ostatním naprostej nesmysl (na dálniční křižovatce D1/D2 průjezd a otočení zpět). Jak vidno když dva dělají totéž (zejména B-O-R a MF Nav.) není to totéž, ale těžko říct která je lepší. 22.1.2013 14:33 Ondra: @lojza @Karel Kilián Asi jo, dík... otázka je, kterou verzi si nainstalovat, aby se následně bez problémů aktualizovala? Nechce se mi věřit, že by udržovali navždycky obě verze, jednoho dne prostě jedna verze nedostane update, a kdo to má zjišťovat, že? :-) GPS NAVIGACE: BE-ON-ROAD (https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.aponia.bor3) AKTUALIZOVÁNO: 23. prosinec 2012 BE-ON-ROAD: GPS NAVIGACE (https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.aponia.bor3.czsk) AKTUALIZOVÁNO: 19. prosinec 2012 Takže ta druhá byla aktualizována o tři dny dřív... verze jsou obě stejné. 22.1.2013 14:23 Marcel cze: Skvely clanek diky :) ani jsem netusil ze jsou i bezplatne gps tohoto druhu,pouzivam hlavne google maps ktere si lokalne ukladam do mobilu. 22.1.2013 14:02 xtom01: K této navigaci mám zásadní výhrady k plánování trasy. Nejdříve mi naplánovala cestu z Prahy do Mnichova přes Norimberk (resp. kolem) a pak mne na dálnici několikrát vedla na sjezd a vzápětí zpět na dálnici. Škoda, že se sem nedá přiložit screenshot, vypadá to opravdu legračně. Nechce se mi věřit, že by to byl problém OSM map. Jiné navigace používající OSM to nedělají. Včera jsem uvedené problémy hlásil výrobci, zatím se neozval. 22.1.2013 12:59 Karel Kilián: To: lojza To zní jako logické vysvětlení. Děkuji Vám za reakci! 22.1.2013 12:53 lojza: @ondra, jestli to neni tim, že dřív nebylo možné v jedné aplikaci pracovat s mapami od obou poskytovatelů a byla zvlášť aplikace pro ceda (czsk) a zvlášť pro navteq a tohle je pozůstatek. 22.1.2013 12:50 Dědek: No já sem u OSM, narazil na docela velkou neaktuálnost. V Brně to hlásí část významné ulice uzavřenou i když už je tak půl roku otevřená. (ul. Pionýrská). Nevíte jak to aktualizovat, volby a nákup stažení se mi to nepovedlo. 22.1.2013 12:42 Karel Kilián: To: Ondra Ano, to jsem také nepochopil.... 22.1.2013 12:26 Karel Kilián: To: acter Tak jsem si zkusil naimportovat radary a vše proběhlo OK. Jak jste přišel na to, že se naimportovaly jen čtyři stránky? Není to jen výpis nejbližších POI? 22.1.2013 12:25 Ondra: Proč je to na google play 2x? Jednou jako: GPS NAVIGACE: BE-ON-ROAD (https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.aponia.bor3) Podruhé jako: BE-ON-ROAD: GPS NAVIGACE (https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.aponia.bor3.czsk) ??? 22.1.2013 12:22 Karel Kilián: To: acter OK, pokusím se na to zeptat. Mezitím to zkusím na svém telefonu :) 22.1.2013 12:18 Karel Kilián: To: NecNar Zdarma jsou mapové podklady OpenStreetMap (OSM). Ty obsahují drtivou většinu Evropy, včetně Česka a Slovenska. Mají ale i svá slabá místa, nicméně ve větších městech asi budou stačit. 22.1.2013 12:17 acter: to Karel Kilian: importoval jsem aktualni soubory z poi.cz, kdyz se podivam do nej (vypada to jako XML), tak tech udaju tam je mnohem vic...vzdycky mi to konci na 4. strance v pulce, takze napriklad bankomaty mam pouze do Kladna, zbytek chybi 22.1.2013 12:16 NecNar: Tak pokud´ jsem pochopil tak pro čr a slovensko nebo celou evropu to je zdarma pokud´ si nebudu chtít dokoupit mapy z navdeq nebo ceva. Mám pravdu? 22.1.2013 12:02 Aleš: Nevim v cem je problem, ale po instalaci a spusteni app se pri instalaci dalsich casti objevi hlaska o chybe, error 6, zkontrolujte sve pripojeni k internetu. Proste zjisti, ze nejsem pripojen, ac opak je pravdou. Bohuzel jsem nijak problem nedokazal odstranit, cili odinstalace a zklamani. SE Ray. 22.1.2013 09:48 Karel Kilián: To: Scalex Vida, tohle jsem zapomněl sledovat. Podívám se na to a dám vědět, OK? Nicméně mám dojem, že navigace "pokračovala" v jízdě. 22.1.2013 08:33 Karel Kilián: To: acter Nebude to chyba v tom souboru? Které POI jste importoval? 22.1.2013 08:32 Karel Kilián: To: VSA Podle toho postupu pro radary by to jít mělo. Nezkoušel jsem to ale. 22.1.2013 08:30 Karel Kilián: To: Eddie Děkuji za pochvalu :) 22.1.2013 08:29 Scalex: Jak se navigace chovala (měli-li jste možnost to na trase vyzkoušet) v delších tunelech? (v tak dlouhých, aby stihlo dojít ke ztrátě GPS signálu) Některé navigace se "zašprcnou" na začátku tunelu a prostě si počkají na signál po výjezdu a pak se tam skokem přesunou, některé navigace použijí průměrnou rychlost průjezdu, známou pro ten který konkrétní tunel a vykreslují auto i během jízdy tunelem (nemusí to být přesné, ale působí to lépe, protože na konci pak není prudký skok, ale jen lehká korekce). 22.1.2013 08:22 acter: Vyzkousel jsem import POI...ovsem naimportovaly se mi pouze prvni 4 stranky...dal nic...zkousel jsem nekolikrat...nejaka rada ? Dekuji 22.1.2013 08:12 Almal: Díky za podrobnou recenzi.Be on road také používám a jsem vesměs spokojen.Občas mi zavařila nesmyslnýma pokynama,ale stále se jedná o dobrou volbu. 22.1.2013 08:08 VSA: Lze nějak naimportovat i další kategorie z POI.cz a nastavit na ně zvukové upozornění jako to měl TomTom pro WinMobile ? 22.1.2013 07:42 Eddie: Moc pěkná recenze. Díky 22.1.2013 07:29 Aponia Aponia Software Aponia Software Ltd. be-on-road GPS GPS navigace Navigace navigační software Offline navigace Mohlo by vás zajímat Řidiči, zbystřete! Mapy.cz se teď umí vypořádat s nečekanou překážkou na trase Libor Foltýnek 23.6.2024 Sláva! Mapy.cz zamíří na chytré hodinky, slibují i další skvělé novinky Adam Kurfürst 4.12.2024 Android Auto zavádí skvělou novinku Map Google. Využívá sílu Waze Adam Kurfürst 4.12.2024